همه چیز راجع به «آرامستان ظهیرالدوله» تهران

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس؛ «آرامستان ظهیرالدوله» یادگاری از دوره‌ی قاجار است که حوالی شمیرانات، درست جایی بین تجریش و دربند واقع شده است و سالهاست افراد مشهوری را به جهان ابدیت پیوند داده است.  ‌ شخص ظهیرالدوله یکی از افراد سرشناسی بود که در عین مذهبی بودن افکار روشن‌فکرانه‌ای داشت و پایه‌گذار ارکسترملی و […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس؛ «آرامستان ظهیرالدوله» یادگاری از دوره‌ی قاجار است که حوالی شمیرانات، درست جایی بین تجریش و دربند واقع شده است و سالهاست افراد مشهوری را به جهان ابدیت پیوند داده است. 

شخص ظهیرالدوله یکی از افراد سرشناسی بود که در عین مذهبی بودن افکار روشن‌فکرانه‌ای داشت و پایه‌گذار ارکسترملی و نمایش در ایران بود؛ همچنین او به دلیل لیاقتی که از خود نشان داد داماد ناصرالدین‌شاه شد و مدت‌ها وزیر دربار او گشت. ‌«ظهیرالدوله» جزو شاگردان و مریدان «صفی‌علیشاه» بود و موسس خانقاه و انجمن اخوت در محل‌زندگی و همین باغی که به آرامستان تبدیل شده است بود. 

اکنون بعد از گذشت قریب به ۱۰۰ سال و بعد از فوت و دفنش در باغ مجاور محل زندگی‌اش، این مکان جایی است که نه تنها جزء آثار باستانی است بلکه قدم به قدمش راوی داستان زندگی افراد مشهوری است که در این‌جا به خاک سپرده شده‌اند. ‌به محض ورود به این‌ مکان، با انبوهی از درختان سبز روبرو خواهید شد که شاخه‌هایشان بهم گره خورده تا سایه روی مزار‌ها بیندازند. ‌بجز ظهیرالدوله، افراد نام آشنایی، چون «ملک‌الشعرای‌بهار»، «فروغ‌فرخزاد»، «ایرج‌میرزا»، «قمرالملوک‌وزیری»و «رهی‌معیری» که درون محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دارد را خواهید دید. 

فروغ فرخزاد، در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ موقع رانندگی خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در جاده دروس – قلهک، برای تصادف نکردن با اتوموبیل مهدکودک، از جاده منحرف شد و جان باخت.
روز چهارشنبه ۲۶ بهمن جسد فروغ فرخزاد را در امام زاده اسماعیل قلهک شستند و با حضور خانواده، دوستان و علاقه مندانش در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپردند.

این آرامستان متعلق به افرادی است که هرکدام در رشته‌ای خاص و مشهور بوده‌اند. گفتنی است این‌ مکان بعد از گذراندن ماجرا‌های زیاد و تولیت درویش‌رضا که آخرین بازمانده بود و از سال ۱۳۶۶ همسرش اداره‌ی این مکان را به عهده گرفت که چند سالی است، پنجشنبه‌ها در آن به روی عموم باز است. 
آدرس: میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله‌. (ساعت بازدید: پنجشنبه‌ها بانوان ۱۱ الی ۱۳‌ و آقایان: ۱۳ الی ۱۵)
انتهای پیام/