تاریخچه محله آرژانتین تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ میدان آرژانتین در منطقه ۶ شهرداری تهران و درخیابان ساعی قرار دارد که جز مهمترین میادین و محله‌های تهران است. محله آرژانتین به دلیل بافت قدرتمند اقتصادی و سیاسی اهمیت بالایی دارد. از خیابان‌های مهم محله آرژانتین می‌توان به خیابان عماد مغنیه، بلوار نلسون ماندلا، خیابان خالد اسلامبولی […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ میدان آرژانتین در منطقه ۶ شهرداری تهران و درخیابان ساعی قرار دارد که جز مهمترین میادین و محله‌های تهران است. محله آرژانتین به دلیل بافت قدرتمند اقتصادی و سیاسی اهمیت بالایی دارد.
از خیابان‌های مهم محله آرژانتین می‌توان به خیابان عماد مغنیه، بلوار نلسون ماندلا، خیابان خالد اسلامبولی و خیابان احمد قصیر اشاره کرد که از سیاسی‌ترین خیابان‌های تهران هستند.
محله‌ی آرژانتین با محله‌های گاندی، محله سنایی، محله عباس‌آباد، محله نیلوفر، محله یوسف‌آباد و محله بهجت‌آباد مجاورت دارد و از سمت شمال به بزرگراه سردار سلیمانی، از غرب به خیابان ولیعصر، از جنوب به خیابان بهشتی و از شرق به بزرگراه مدرس منتهی می‌شود.

از اماکن مذهبی و تفریحی محله آرژانتین می‌توان به مسجد ولیعصر، پارک سیما، جامع علوی، موزه دکتر سندوزی و پردیس سینمایی آزادی، پارک ساعی و پارک سوار بیهقی اشاره کرد.
از مراکز خرید خیابان آرژانتین می‌توان به مرکز خرید آفریقا، مجتمع تجاری شهاب، مجتمع تجاری بهاران و مرکز خرید آرژانتین اشاره کرد.
همچنین از مراکز فرهنگی محله آرژانتین می‌توان به  دانشکده آمار و ریاضی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، فرهنگسرای سرو، دبیرستان نمونه دولتی جاویدان، موسسه عالی فاران مهر دانش، سرای محله ساعی اشاره کرد.
مراکز درمانی و پزشکی این محله عبارتند از؛ مجموعه پزشکی ورزشی ولیعصر، بیمارستان پاستورنو، بیمارستان مهرگان، مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی کودکان، مرکز جراحی نوین دیدگان و بیمارستان آسیا.

 
علت نامگذاری خیابان آرژانتین
محله‌ی آرژانتین یکی از سیاسی‌ترین محله‌های تهران است زیرا چندین خیابان مهم در این محله به نام‌ شخصیت‌های برجسته سیاسی در سطح بین‌المللی نامگذاری شده است. علت این نامگذاری‌ها ایجاد دوستی بین ملت‌هاست.
از ادارات واقع در منطقه آرژانتین می‌توان به  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران، اداره کل امور مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران، موسسه هادیان شهر شهرداری تهران، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ستاد اجرایی فرمان امام، خوابگاه ساعی دانشجویان علوم پزشکی، صندوق تامین خسارات بدنی تهران، کانون وکلای دادگستری مرکز، مجله نشنال جئوگرافیک، شرکت تکنو تجارت، شرکت فن آوا کارت، دفتر منطقه آزاد انزلی، بانک مشتریان ایران و ونزوئلا، سازمان حسابرسی، آموزشگاه موسیقی کامکار و حمل و نقل عمومی در منطقه آرژانتین اشاره کرد.
 
تاریخچه میدان آرژانتین
در گذشته محله اطراف میدان آرژانتین که دارای آب‌وهوای مناسبی بود جزو زمین‌های کشاورزی، باغبانی و دامداری بودکه این زمین‌ها توسط شاهان و دربار خریداری شد. در سال ۱۳۴۶ تفاهم‌نامه‌ی صلح بین ایران و کشور آرژانتین ایجاد شد و کشور ایران به پاس قدردانی، نام این میدان را آرژانتین نهاد و بعد از این قرارداد، در این محله ساخت‌وساز گسترش یافته و آبادانی شد.
 
تاریخچه پارک ساعی محله آرژانتین
در گذشته پارک ساعی جزو اراضی عباس‌آباد بود. کریم ساعی این اراضی را تبدیل به پارک کرد بنابراین در سال ۱۳۲۴ مقدمات و ایده اصلی ساخت آن شکل گرفت. وی درختان چنار و عرعر این پارک را به شکل پلکانی و جنگل‌کاری کاشت و یک پارک جنگلی زیبا در این محله احداث کرد. این پارک امروزه در اختیار شهرداری تهران است و عموم مردم از طبیعت و رفاهیات ان استفاده می‌کنند
 
مسیر دسترسی به محله آرژانتین
میدان آرژانتین هم پایانه اتوبوسرانی‌های برون شهری و هم پایانه اتوبوسرانی درون شهری دارد، همچنین خطوط بی آر تی واقع در خیابان ولیعصر رفت و آمد را به این منطقه راحت کرده است.
 
انتهای پیام/خ