تاریخچه محله چهارصد دستگاه

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله چهارصد دستگاه تهران در منطقه ۱۴ قرار دارد اما قسمتی از بافت قدیمی این محله با ساخت بزرگراه امام علی تخریب شد. این محله در همسایگی میدان شهدا (ژاله سابق) قرار گرفته است. که در سال‌های قبل از انقلاب با نام فرح‌آباد شناخته می‌شد.میدان اصلی این محله به […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله چهارصد دستگاه تهران در منطقه ۱۴ قرار دارد اما قسمتی از بافت قدیمی این محله با ساخت بزرگراه امام علی تخریب شد. این محله در همسایگی میدان شهدا (ژاله سابق) قرار گرفته است. که در سال‌های قبل از انقلاب با نام فرح‌آباد شناخته می‌شد.میدان اصلی این محله به نام میدان مشاهیر شناخته می‌شود که از تندیس بزرگانی همچون استاد معین در آن استفاده شده که نشان دهنده قدمت این محله است.

این محله از سمت شمال به خیابان پیروزی، از جنوب به محله دولاب، از سمت غرب به خیابان شکوفه و از غرب به سلیمانیه منتهی می‌شود.
از چهره‌های معروف ساکن در چهارصددستگاه می‌توان به دکتر معین: نویسند فرهنگ شش جلدی معین، علی‌اصغر بهاری نوازنده کمانچه، بهزاد فراهانی بازیگر تئاتر و سینما و فوتبالیست‌ها؛ نحسن حبیبی، اصغر شرفی، فرامرز ظلی، جواد قراب، هادی نراقی، فریبرز عسگری اشاره کرد.
 
تاریخچه محله چهارصددستگاه
در سال ۱۳۲۲ در جهت سکونت مستشاران آلمانی که برای ساخت و مونتاژ هواپیما‌های جنگی در ساصد (صنایع دفع) به ایران آمده بودند این محله تاسیس شد اما بعد از ترک رضا شاه در سال ۱۳۲۵ این پروژه مسکوت ماند و منازل واقع در چهارصددستگاه به فرهنگیان آن زمان اختصاص یافت. جالب بدانید که محله چهارصد دستگاه اولین محله‌ در تهران بود که در آن زمان به آب لوله‌کشی دست یافت.
در دی ماه سال ۱۳۱۷ بانک رهنی ایران با سرمایه ایی ۲۰۰ میلیون تومانی توسط وزارت دارایی برای ساخت مسکن ارزان، کارآمد و استوار برای مردم تاسیس شد، پروژه‌هایی این بانک ساخت ساختمان‌های چهارصددستگاه بود که معماری زیبایی داشت، ساخت چهارصددستگاه تقریبا از سال ۱۳۲۳- ۱۳۲۵ تا زمان نخست وزیری احمد قوام به طول کشید. طراح اصلی این ساختمان‌ها نیز مهندسی ایرانی تحصیل کرده آکادمی هنر‌های زیبایی بروکسل بلژیک بود که پس از بازگشت به ایران با الگوبرداری از ساختمان‌های اروپایی با هزینه کم برای مردم ساختمان‌سازی کرد. این ساختمان‌ها برای مستشاران آلمانی در زمان جنگ جهانی دوم در این محله ساکن شدند ساخته شد، اما پس از جنگ آن به کشور خود بازگشتند و دولت تصمیم گرفت تا این خانه‌ها را در اختیار فرهنگیان و خانواده‌های آن قرار دهد.
 
مسیر دسترسی به محله چهارصددستگاه
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس و BRT به محله چهارصددستگاه تهران، ایستگاه BRT خیابان پیروزی کد ۲۵ جنوب به شمال، ایستگاه اتوبوس فارابی، ایستگاه مترو پیروزی، مترو نیروهوایی، مترو میدان شهدا و مترو شهید محلاتی هستند.
 
انتهای پیام/خ