فرحزاد؛ محله‌ای بانشاط در تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله فرح‌زاد با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر در منطقه ۲ شمال تهران واقع شده است. این محله در ارتفاعات ۱ هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از خیابان‌های فرحزاد می‌توان به خیابان گلپاد، خیابان امام‌زاده داوود و خیابان‌های کوهسار و صحرا اشاره کرد. علت […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله فرح‌زاد با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر در منطقه ۲ شمال تهران واقع شده است. این محله در ارتفاعات ۱ هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
از خیابان‌های فرحزاد می‌توان به خیابان گلپاد، خیابان امام‌زاده داوود و خیابان‌های کوهسار و صحرا اشاره کرد.

علت نامگذاری محله فرحزاد
کلمه فرح به معنای شادی و زاد به معنای مکان زایش و شکوفتن است بنابراین این محله به دلیل آب و هوای خوش، فرح‌زاد نام گرفته است.
بیشتر ساکنان این منطقه اشخاصی قدیمی از روستا‌های فرحزاد هستند، البته افرادی با نژاد‌های قوچانی و ترک‌زبان نیز در این منطقه ساکن هستند. درگذشته، کشاورزی شغل اصلی اهالی این محل بوده است و محصولات خود را برای فروش به سه راه طرشت می‎بردند.

گفتنی است در هنگامی که در رابطه با محدوده جغرافیایی و نواحی فرحزاد صحبت شده در گذشته عباس اقبال آشتیانی در این خصوص و در وصف این ناحیه فرموده اند که فرحزاد در واقع در شمال غربی طهران بین تجریش و کن واقع شده است، در کتاب منتقله الطالبیه نام فرحزاد در واقع فرزاد است که املای قدیمی آن فره زاد، پس از مدتی نام این منطقه از فره به فرح که یکی از لغات عربی است تغییر پیدا کرد. در اصل این بخش از تهران به مکانی برای پناهندگان سادات شده و در آنجا سکونت پیدا کردند.

تاریخچه محله فرحزاد
قبل از ساخت بزرگراه یادگار امام، این محله یکی از روستا‌های اطراف تهران بود که در دهانه امامزاده داوود قرار داشت و همین امر باعث شده بود، زائران این منطقه را به عنوان یک استراحتگاه انتخاب کنند. در این محله باغ و باغات متعددی وجود داشت. این محله در قدیم به صورت یکپارچه بود، اما اکنون به سه بخش محله فرحزاد بالا (شمال اتوبان یادگار امام)، فرحزاد پایین (جنوب اتوبان یادگار امام) و محله امامزاده داوود تقسیم شده است. پس ازساخت بزرگراه یادگار امام، این منطقه به یکی از محله‌های پرفراز و نشیب در تهران تبدیل شد. این منطقه شمالی تهران، از جاده یادگار امام آغاز می‌شود و با جاده فرحزادی و بلوار فرحزادی شهرک غرب هماهنگ می‌شود.
 
مسیر دسترسی به محله فرحزاد
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به محله فرحزاد در سه راه فرحزاد قرار دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به فرحزاد ایستگاه مترو میدان صنعت است که رفتن به ای محله را فراهم می‌کند.
 
انتهای پیام/خ