باغ فیض؛ محله‌ای ۷۰۰ ساله در تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله باغ فیض محله‌ایی است در شمال‌غربی شهر تهران که در منطقه ۵ شهرداری تهران واقع شده است. محله باغ فیض به لحاظ موقعیتی بین دو میدان پررفت و آمد یعنی صادقیه و پونک قرار گرفته است. باغ فیض از سمت شمال به بزرگراه همت؛ از غرب به […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله باغ فیض محله‌ایی است در شمال‌غربی شهر تهران که در منطقه ۵ شهرداری تهران واقع شده است. محله باغ فیض به لحاظ موقعیتی بین دو میدان پررفت و آمد یعنی صادقیه و پونک قرار گرفته است.
باغ فیض از سمت شمال به بزرگراه همت؛ از غرب به بزرگراه ستاری، از جنوب به بزرگراه شهید حکیم و از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی منتهی می‌شود.
از خیابان‌ها و معابر مهم باغ فیض می‎توان به بزرگراه اشرفی اصفهانی، بزرگراه ستاری، بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید حکیم منتهی و خیابان باهنر اشاره کرد.
از مراکز تفریحی باغ فیض تهران می‌توان به پارک تندرستی واقع در ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بوستان شمشاد واقع در خیابان ۲۲ بهمن، پارک فرشته در خیابان مهستان، پارک میخک در اشرفی اصفهانی، بوستان نوید در ستاری، پارک کشاورز در خیابان برداران صفا و پارک کاج سرای محله باغ فیض تهران اشاره کرد.
از مراکز مذهبی باغ فیض تهران می‌توان به امامزاده حمیده خاتون و سید جعفر باغ فیض، مقبره‌های امامزاده جعفر و حمیده خاتون (از نوادگان امام موسی کاظم(ع)) اشاره کرد.
از مساجد باغ فیض می‌توان به مسجد جامع بعثت، مسجد پیامبر اعظم، حسینیه ریحانه الحسین، مسجد ثامن الحجج، مسجد و حسینیه اباعبدالله‌الحسین(ع) اشاره کرد.
 
تاریخچه محله باغ فیض
این محله تا سال ۱۳۷۰ قسمتی از شهرستان شمیرانات بود و امامزاده‌های حمیده خاتون و جعفر فرزندان امام موسی کاظم در این محله قرار دارد. محله باغ فیض دارای قدمت ۷۰۰ ساله است و به دلیل بافت سرسبزش دارای آب و هوای مناسبی است و با گذشت زمان و توسعه و گسترش و ساخت و سازها در تهران در دهه ۳۰، بافت قدیمی این محله به بافت شهری تبدیل شد و برج‌های تجاری و مسکونی در جای باغ‌های این منطقه قرار گرفت.
در گذشته روستای باغ فیض رشته قناتی پرآب داشت که باعث سرسبزی و پرثمر بودن درختان شده بود. درختان این روستا شامل خرمالو، گردو، زردآلو، جالیز‌های خیار و … بود.
 
 
علت نامگذاری باغ فیض
در گذشته محله باغ فیض روستایی کوچک و خوش آب و هوا در اطراف تهران بود که باغ بزرگی در آن قرار داشت که برای یکی از ساکنین روستا با نام فیض‌الله بود. همین موضوع باعث شد تا این روستا را به باغ فیض بشناسند.
 
 
مسیر دسترسی به محله باغ فیض
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ فیض، ایستگاه مترو صادقیه، ایستگاه مترو ارم سبز و ایستگاه‌های خطی BRT باغ فیض واقع در شرق این بزرگراه اشرفی اصفهانی است.
 
انتهای پیام/خ