سوهانک؛ محله‌ای تاریخی در تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محلۀ سوهانک از محله‌های شمیران است که واقع در منطقه یک شهرداری تهران است و حدود ۵/۵ کیلومتر از مرکز این شهر فاصله دارد، این محله در گذشته روستایی در شمال شرقی تهران بود که با گسترش شهر و ساخت و سازها، اکنون به محله‌ای از محلات تهران […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محلۀ سوهانک از محله‌های شمیران است که واقع در منطقه یک شهرداری تهران است و حدود ۵/۵ کیلومتر از مرکز این شهر فاصله دارد، این محله در گذشته روستایی در شمال شرقی تهران بود که با گسترش شهر و ساخت و سازها، اکنون به محله‌ای از محلات تهران تبدیل شده است.
 موقعیت جغرافیایی این محله، ۳۵ درجه شمالی و ۵۱ درجه شرقی است و از جنوب به مینی‌سیتی، از شمال به دامنه جنوبی البرز، و از سوی شرق به گردنه قوچک همسایه است.
محله سوهانک قدمت بسیاری دارد و از قدیمی‌ترین محلات تهران که این قدمت از عمر درختان چنار این محله مشهود است، دو اصله چنار کهنسال در حیاط مسجد جامع سوهانک وجود دارد که قدمت یکی از این دو اصله از چنار امامزاده صالح(ع) تجریش بیشتر است که عمر هر دو اصله به نهصد سال می‌رسد. مساحت این درخت بیش از ۱۰ مترمربع بوده و در سال ۱۳۹۹ نیز در فهرست آثار ملی ثبت گردید. شاهان بسیاری ازجمله؛ فتحعلی شاه تا ناصرالدین شاه در این محله سکونت داشتند و برخی از تصمیمات مهم دولتی را در این محله اخذ کردند.

گفتنی است بعضی از از طایفه‌های محلی سوهانک مانند طایفه میرزاخانی که اکثر آن‌ها در دوره رضا شاه نام خانوادگی خود را به سوهانی تغییر داده‌اند، دارای قدمتی چند صد ساله و شاید بالای هزار سال  هستند و برخی دیگر از طایفه‌های قدیمی، در اواخر دوران زندیه یا اوایل قاجار، از قسمت‌های مختلف مازندران به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.
محصولات محله سوهانک شامل؛ غلات و میوه، به ویژه زردآلو است.در گذشته در قسمت شرقی سوهانک باغ بزرگی به نام بنانیه بود که متعلق به خانواده‌ای زرتشتی بود که بعد از ساخت و سازها و قطع درختان آثار قبور این خاندان نیز از بین رفت. این ساخت و سازها از سال ۱۳۴۲آغاز شد
بزرگترین پارک جنگلی سوهانک مساحتی ۴۰۰ هکتاری دارد که در سال ۱۳۶۱ به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

سوهانک در گذشته مناطقی همچون شرق دارآباد و جاده لواسان-فشم را شامل می‌شد و بعضی از بخش‌ها نیز به عنوان شهرک (شهرک ابوذر، شهرک قائم، مینی‌سیتی، شهرک شهید محلاتی، پارک جنگلی سوهانک، شهرک کوثر، شهرک یاس و شهرک لاله) از آن جدا شدند.
از خیابان‌های اصلی و مهم محله سوهانک می‌توان به خیابان سلمان، خیابان درمانگاه، خیابان سوهانی اشاره کرد. 
دسترسی به محله سوهانک با وجود خط ۳ مترو تهران آسان شده است.البته سوهانک به علت اینکه در شمال شرقی تهران قرار گرفته است از مرکز و جنوب تهران دور افتاده است. 

از امکانات رفاهی، تفریحی و مذهبی محله سوهانک می‌توان موارد زیر را نام برد؛ مدارس و مراکز آموزشی از جمله؛ پیش‌دبستانی دخترانه بشری، پیش‌دبستانی پسرانه پویش، مدرسۀ متوسطۀ دوره دوم نسیم سحر، دانشگاه آزاد واحد اقتصاد و حسابداری، مرکز درمانی فعال در سوهانک از جمله؛ کلینیک سوهانک، مراکز دینی از جمله؛ مسجد جامع سوهانک و مسجد امام علی(ع)، مراکز تفریحی-ورزشی سوهانک از جمله؛ باشگاه ورزشی چند منظوره امام علی(ع) و باشگاه سوارکاری.
 
انتهای پیام/خ