سیری در محله «حصار بوعلی» تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله حصار بوعلی یکی از محله‌های شمال تهران واقع در محله شمیران است که در ناحیه یک از منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد.  در داستان‌های ابن سینا آمده است که وی هنگام سفری از گرگان به سمت شهر ری در این محله توقفی می‌کنند در آن زمان […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله حصار بوعلی یکی از محله‌های شمال تهران واقع در محله شمیران است که در ناحیه یک از منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد. 
در داستان‌های ابن سینا آمده است که وی هنگام سفری از گرگان به سمت شهر ری در این محله توقفی می‌کنند در آن زمان شاهزاده همایون که در این محله سکونت داشتند بیمار بودند و ابن سینا که یکی از پزشکان حاذق دوران خود بود برای معالجه شاهزاده همایون به پیش او می‌رود و شاهزاده را معالجه می‌کند. پس از بهبود بیماری شاهزاده دستور می‌دهد که نام این محل را به حصاربوعلی تغییر دهند؛ و علت وجود نام حصار در ابتدای نام این محله به‌خاطر وجود حصار‌هایی است که در اطراف این محله در گذشته وجود داشته‌ است.

در گذشته این محل دارای قنات‌های متعددی بود که از مشهورترین این قنات‌ها، قنات ملک‌آباد بود که این قنات در خیابان باهنر قرار دارد و البته اکنون کاربردی خاصی ندارد، از دیگر قنات‌هایی این محله می‌توان به قنات میرزاعلی در شرق اشاره کرد.

گفتنی است از قدیمی‌ترین نانوایی تافتون سنتی شمیران در حصار بوعلی می‌توان به نون عشقی اشاره کرد که در مثل‌های قدیمی‌ها رایج بوده است که می‌گفتند؛ هر کس در حصار بوعلی از نون عشقی بخورد و از آب قنات میرزاعلی بنوشد، از این محل دل نمی‌کند.
محله حصاربوعلی به محله‌های کاشانک در شرق، نیاوران در شمال، دزاشیب در غرب،  فرمانیه و چیذر در جنوب نزدیک است.
از این محله می‌توان از بخش شمالی به خیابان باهنر و میدان باهنر، از غرب به خیابان بازدار و از جنوب به خیابان لواسانی و از شرق به خیابان پاسداران دسترسی داشت و نزدیک‌ترین بزرگراه به این منطقه، بزرگراه صدر است که با استفاده از آن می‌توانید به دیگر مناطق تهران راه داشته باشید.
از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به محله‌ حصار بوعلی می‌توان به ایستگاه مترو نوبنیاد و ایستگاه مترو اقدسیه اشاره کرد. نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها نیز ایستگاه اتوبوس فرمانیه، ایستگاه اتوبوس قنات و ایستگاه اتوبوس کامرانیه است.
 
 
انتهای پیام/خ