هواپیمای آمریکایی متروکه در وسط تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ بیش از چهل سال است که جنوب تهران میزبان هواپیمایی آمریکایی است. «داکوتا» نام هواپیمایی است که از اوایل دهه‌ی ۴۰ یا ۵۰ از «پادگان قلعه‌مرغی» به این‌جا یعنی «پارک بعثت» آورده شده است و حالا در قلب همین بوستان به نمایش گذاشته شده است.  گفتنی است؛ داگلاس دی‌سی-۳ […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ بیش از چهل سال است که جنوب تهران میزبان هواپیمایی آمریکایی است. «داکوتا» نام هواپیمایی است که از اوایل دهه‌ی ۴۰ یا ۵۰ از «پادگان قلعه‌مرغی» به این‌جا یعنی «پارک بعثت» آورده شده است و حالا در قلب همین بوستان به نمایش گذاشته شده است. 

گفتنی است؛ داگلاس دی‌سی-۳ هواپیمایی دوموتوره است که در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی بیشتر برای حمل‌ونقل ساخته شد که معروف‌ترین نمونه‌های نظامی آن با نام‌های سی-۴۷ و داکوتا شناخته می‌شود. داکوتا‌ها بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶ میلادی ساخته شدند و بیش از ۱۰ هزار فروند از آن‌ها تولید شده است.
این هواپیما نخستین هواپیمایی بود که داخلش یک غذاخانه طراحی شده بود و کارش انتقال نیرو و حمل بار به محل‌های مورد نظر بود. اما بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از این هواپیما‌های نظامی تبدیل به هواپیما‌های غیرنظامی شده و در شرکت‌های هواپیمایی به‌کار گرفته شدند.
داکوتای پارک بعثت از نوع C-۴۹E، محصول سال‌های ۱۹۴۲ یا ۱۹۴۳ و متعلق به نیروی هوایی آمریکاست البته خیلی‌ها نیز معتقدند که این هواپیمای پیر، سالیان سال برای تربیت خلبانان زبده نیروی‌هوایی استفاده می‌شده است و در آخر پس از سال‌ها خدمت و بعد از جابه‌جایی زیاد نهایتاً به این‌جا آورده‌اند. 
«داکوتا»ی پارک بعثت متعلق به نیروی هوایی آمریکاست که حوالی سال‌های ۱۳۲۸ شمسی توسط ایران خریداری شده است. خیلی‌ها معتقدند که این یک ماکت است، اما زنگ‎زدگی زیر بال‌ها نشان از واقعی بودن و خدمات زیادی که داشته است می‌دهد. 
سال‌های اولی که بوستان بعثت ساخته شده بود؛ هیچ حصاری دور این هواپیما نبود و به همین‌خاطر وسیله‌ای برای بازی بچه‌ها شده بود که از سر و رویش بالا می‌رفتند و تا اتاق خلبانی‌اش را مورد بازی خود قرار می‌دادند، اما چندی بعد تصمیم گرفتند که برای محافظت از این یادگار دوره‌ی پهلوی دور آن را حصار بکشند تا از هر گزندی محفوظ باشد. 

انتهای پیام/خ