طالقان؛ شهرستانی تاریخی در اطراف تهران

به گزارش خبرنگار «سردبیر پرس»؛ شهرستان طالقان یکی از روستاهای سرسبز و زیبای اطراف تهران است، این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی است. این شهر ییلاقی در رشته‌کوه البرز که ارتفاعی حدود ۴ هزار و ۲۰۰ متر دارد و مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین است، قرار گرفته و حدود ۱۲۰ کیلومتر از […]

به گزارش خبرنگار «سردبیر پرس»؛ شهرستان طالقان یکی از روستاهای سرسبز و زیبای اطراف تهران است، این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی است.
این شهر ییلاقی در رشته‌کوه البرز که ارتفاعی حدود ۴ هزار و ۲۰۰ متر دارد و مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین است، قرار گرفته و حدود ۱۲۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد که دارای آب و هوای خوب و مطبوعی است، این روستا دارای اماکن زیارتی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است.

طالقان از شمال با استان مازندران، از شمال‌غربی با منطقه الموت از جنوب با ساوجبلاغ، و از غرب و جنوب غرب با زیاران همجوار است که نزدیک‌ترین شهر به طالقان است. 
شهرستان طالقان شامل دو بخش مرکزی و بالاطالقان و ۴ دهستان جوستان، کنارود، پایین طالقان و میان طالقان است. 
گفتنی است گسل طالقان در بخش جنوبی البرز مرکزی به طول تقریبی ۷۰ کیلومتر در دامنه جنوبی دره طالقان و دره آزادبر، در فاصله ۵۰ کیلومتری تهران قرار دارد. زمین‌لرزه ویرانگر ۷/۷ ریشتری سال ۹۵۸ میلادی که منجر به ویرانی گسترده نواحی ری و طالقان شد، به گسل طالقان نسبت داده شده‌است. همچنین زلزله‌های سال‌های ۱۴۲۸، ۱۶۰۸، ۱۸۰۸ و ۱۹۶۶ میلادی نیز به گسل طالقان نسبت داده شده‌اند.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان به تعداد ۲۶۹۷۶ نفر است.
مساحت این شهرستان که حدود ۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع است از  ۸۶ روستا تشکیل شده‌است.
ابتدا دین و آئین مردم طالقان تا قرن سوم هجری، زرتشتی بود اما با روی‌کارآمدن صفویه بیشتر مردم این شهرستان شیعه دوازده‌امامی شدند. اهالی این شهرستان زبان مردم  مازندرانی و تاتی سخن می‌گویند.
مکانهای تاریخی طالقان بی‌شمار است که به تعدادی از این مکانها در زیر اشاره کرده‌ایم؛
حمام شهرک طالقان، حمام روستای نویزک، حمام روستای بزج، حمام روستای فشندک، حمام روستای میر، حمام روستای کلانک، حمام روستای سنگ‌بن‌طالقان، غار پنجعلی، غار وی‌یا، غار زالن‌گاه، غار بادامستان، گورستان روستای گته‌ده، گورستان گبری، امامزاده هارون، امامزاده یوسف، امامزاده موسی و سلیم، امامزادگان سیدعلاءالدین و شرف‌الدین، امامزاده قاضی – امامزاده قاضی میرسعید، امامزاده زید و ابراهیم، امامزاده حمزه و عبدا…، امامزاده سید ضیاء‌الدین‎، آرامگاه شیخ (پیر) حسین‌الهی، آرامگاه پیروشته (پیرنمیر)، آرامگاه پیرکشی، آرامگاه پیرجمشید، امامزاده زکریا، بقعه علی‌بن‌صالح (شیخ ابری).
انتهای پیام/خ