حاشیه‌نشینان عامل ترافیک بی‌حد و مرز پایتخت

حسن همتی در گفتگو با خبرنگار «سردبیر پرس» ، یکی از علت‌های ترافیک امروز شهر تهران را افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی دانست و گفت: افرادی در شهرستان‌ها از نظر امکانات ضعیف هستند؛ همین عامل سبب شده است تا آنان به سمت شهر‌های بزرگ از جمله شهر تهران روی آورند. وی افزود: طبیعی است این افزایش جمعیت […]

حسن همتی در گفتگو با خبرنگار «سردبیر پرس» ، یکی از علت‌های ترافیک امروز شهر تهران را افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی دانست و گفت: افرادی در شهرستان‌ها از نظر امکانات ضعیف هستند؛ همین عامل سبب شده است تا آنان به سمت شهر‌های بزرگ از جمله شهر تهران روی آورند.
وی افزود: طبیعی است این افزایش جمعیت اثرات منفی را در شهر تهران بوجود بیاورد؛ به طور مثال شخصی که در شهرستان بیکار است با خرید یکدستگاه خودرو ولو با قرض با کارکردن می‌تواند زندگی خودش و خانواده اش را تامین کند. 
او ادامه داد: تهران پتانسیل‌های درآمدی بسیاری دارد به همین دلیل ناخودآگاه یکسری جمعیت را به خود جلب می‌کند، معتقدم دولت باید امکانات خوبی را در شهر‌های کوچک پایه‌گذاری کند تا شاهد افزایش مهاجرت بی‌حد و مرز افراد به شهر تهران نباشیم. 
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تا زمانی که نتوانیم شهرستان‌ها را به امکانات بیشتری مجهز کنیم، شهرداری و شورای شهر تهران هم نمی‌توانند در بحث کاهش ترافیک موفق باشند. 
وی افزود: بالاخره شهر تهران هم ظرفیتی دارد؛ ما نمی‌توانیم معجزه کنیم برای رهایی از وضع موجود نیاز است مسئولان امر مطالعه و برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه داشته باشند. 
همتی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی نمی‌توانند مشکل ترافیک شهر تهران را برطرف کنند، گفت: توسل به قوه قهریه و تدابیر ساختاری از شاخصه‌های تاثیرگذار در امر کاهش ترافیک است، به نظر می‌رسد بیشتر باید به سمت و سوی برنامه‌های بلند مدت پیش برویم. 
وی ادامه داد: به طور مثال فردی که وارد خانه ملت می‌شود؛ برنامه‌های بسیاری دارد، اما نمی‌تواند خیلی از آن‌ها را اجرا کند در غیر این صورت کار‌ها یا ابتر می‌ماند یا قدرت اجرایی برای انجام آن‌ها وجود ندارد. 
او افزود: برای برون‌رفت از مشکلات موجود؛ نیازمند برنامه‌ریزی مدون و پایه‌ای هستیم؛ استفاده از خودرو شخصی در کشور بی‌حد و مرز است و کسی حاضر نیست با کاهش استفاده از خودروی شخصی کمک به کاهش ترافیک باشند. 
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد ضعیف شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران افزود: به نظرم آنان قوانین خوبی می‌توانستند در جهت کاهش ترافیک وضع کنند، اما امروزه هیچ خروجی مثبتی از آنان شاهد نیستیم، کار خوب آنان را نقض نمی‌کنم، اما کافی نیست. 
وی ادامه داد: کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی را قبول دارم، کسی منکر این موضوع نیست به ازای هر اتوبوسی که وارد چرخه حمل و نقل می‌شود به همان تعداد هم مهاجرت داریم، معتقدم در گام اول باید از مهاجرت بی‌رویه جلوگیری کنیم؛ تا زمانی که نتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشیم نمی‌توانیم مشکل ترافیک را حل و فصل کنیم.    
انتهای پیام//ح. ع