پیست‌ اسکی شمشک

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ از دیگر جا‌های زیبای اطراف تهران که در شمال شرقی پایتخت واقع شده است شهر شمشک است. شمشک از خوش آب و هواترین شهر‌های کوهستانی در شمال‌شرقی تهران و منطقه رودبار قصران است که پیست‌های اسکی شمشک و دربندسر این شهر، شهرت زیادی دارند. شمشک از شهر‌های خوش آب […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ از دیگر جا‌های زیبای اطراف تهران که در شمال شرقی پایتخت واقع شده است شهر شمشک است.
شمشک از خوش آب و هواترین شهر‌های کوهستانی در شمال‌شرقی تهران و منطقه رودبار قصران است که پیست‌های اسکی شمشک و دربندسر این شهر، شهرت زیادی دارند.
شمشک از شهر‌های خوش آب و هوا و کوهستانی در شمال شرقی تهران و منطقه رودبار قصران است. این شهر به‌دلیل قرارگیری پیست‌های اسکی شمشک و دربندسر شهرت زیادی دارد و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. اطراف شهر شمشک جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی نیز دیده می‌شود که از بهترین جا‌های دیدنی تهران محسوب می‎شوند. 
گفتنی است شمشک در گذشته دهستانی شامل شمشک بالا و شمشک پایین بود؛ اما امروزه بخش‌های زیادی از روستا‌ها و دهستان‌های رودبار قصران مانند سفیدستان، دربندسر، درود و جیرود با یکدیگر ادغام شده‌اند و به‌همراه شمشک بالا و پایین، شهر شمشک را تشکیل می‌دهند. محیط کوهستانی اطراف این روستا از دیرباز مورد توجه پایتخت‌نشینان بود و گردشگران برای تعطیلات آخر هفته به این روستا سفر می‌کردند.

تا پیش از آغاز به فعالیت معادن صنعتی در شمشک، این روستا محیط بکر و طبیعی خود را حفظ کرده بود. در حدود یک قرن پیش مهندسان آلمانی برای اکتشاف و استخراج معادن منطقه رودبار قصران با عقد قراردادی با دولت ایران، به شمشک وارد شدند. با شروع فعالیت کارشناسان آلمانی در این منطقه، بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ شمشک آغاز شد. این معدن در زمان حکومت پهلوی نخست، از مهم‌ترین معادن تامین کننده زغال‌سنگ ایران بود و بخش زیادی از سوخت فسیلی ایران را تامین می‌کرد. ساکنان بومی شمشک و شهر‌ها و روستا‌های اطراف آن، کارگران این معدن بودند و نخستین جاده از تهران به‌سمت شمشک برای عبور ماشین‌های حمل بار این معادن ساخته شد.
با گذشت زمان فعالیت معدن زغال‌سنگ در شمشک کاهش یافت و متوقف شد و امروزه تنها معدن فسفات در این شهر فعال است. به مرور زمان روستای شمشک نیز گسترش پیدا کرد و در نهایت روستا‌های سفیدستان، دربندسر، درود و جیرود نیز به محله‌های شمشک تبدیل شدند. پس از ادغام این مناطق با روستا‌های شمشک بالا و پایین، شهر شمشک شکل گرفت. 

همچنین لازم به ذکر است پیست اسکی شمشک از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی تهران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۲۷ آغاز کرد. نخستین تله اسکی به طول ۲۵۰ متر در سال ۱۳۳۷ در این پیست نصب شد. نخستین اسکی‌بازان منطقه شمشک، مهندسان آلمانی مشغول به کار در این نواحی بودند که در کوه‌های حاجی‌آباد شمشک اسکی می‌کردند.
راه‌اندازی رسمی پیست اسکی شمشک در این منطقه، به شهرت و محبوبیت شمشک میان ساکنان پایتخت افزود. پس از آن با نصب تله سیژ ۵۰۰ متری در این پیست در سال ۱۳۴۲، استقبال بیشتری از آن صورت گرفت. در حال حاضر نیز گردشگران زیادی در طول زمستان، برای اسکی در پیست‌های شمشک و دربندسر به این شهر سفر می‌کنند و شمشک بخش زیادی از شهرت خود را از پیست‌های اسکی به دست آورده است.
 
انتهای پیام/خ