ایران، چهارراه ترانزیت ریلی جهان

به گزارش «سردبیر پرس»، ایران از جمله کشور‌هایی است که بیشترین همسایگان را دارد و با توجه به مرز‌های آبی و خاکی، ۱۵ کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق مرز‌های خاکی یا آبی همسایه‌اند که وجود این تعداد کشور و دسترسی به سواحل خزر و مرز‌های آسیای میانه و قفقاز در شمال و دسترسی […]

به گزارش «سردبیر پرس»، ایران از جمله کشور‌هایی است که بیشترین همسایگان را دارد و با توجه به مرز‌های آبی و خاکی، ۱۵ کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق مرز‌های خاکی یا آبی همسایه‌اند که وجود این تعداد کشور و دسترسی به سواحل خزر و مرز‌های آسیای میانه و قفقاز در شمال و دسترسی گسترده آن به سواحل راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و سواحل مُکران در جنوب، به خودی خود امتیازات منحصر به‌فردی است که باعث شده ایران در نقشه جغرافیای جهان، از موقعیتی بی‌نظیر نسبت به سایر کشور‌ها برخوردار باشد.
همچنین واقع شدن ایران در میانه کمربند اتصالی شرق به غرب به عنوان کوتاه‌ترین، امن‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه دسترسی حمل و نقل و تجارت کالا بین دو نیم کره شرق و غرب زمین محسوب می‌شود. اهمیت ایران به عنوان شاهراه تجارت جهانی شهرتی چند هزار ساله دارد؛ به عبارت دیگر، ایران برای ساماندهی به مبادلات چند هزار میلیارد دلاری منطقه و جهان، از موقعیت جغرافیایی برجسته‌ای برخوردار است و امنیت بالا در کنار تنوع مسیر‌های دریایی، زمینی و هوایی در کنار موقعیت استراتژیک منطقه‌ای باعث شده که نگاه بسیاری از کشور‌های شرقی و غربی، جنوبی و شمالی را به خود جلب کند
ایران، سرزمین فرصت‌های ترانزیت ریلی است
در این راستا امین ترفع سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگویی با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه ریلی نسبت به کشور‌های منطقه از پتانسیل مطلوبی برخوردار است، گفت: در خطوط راه‌آهن ایران ظرفیت ریلی استاندارد و اتصال پر ظرفیت به کشور‌های ترکمنستان فراهم است، همچنین در داخل کشور نیز ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی اعم از آنتنی‌ها و مسیر‌های اصلی وجود دارد که عدد قابل توجهی است.
وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که نقض‌های زیرساختی در حوزه ریلی وجود دارد، به ویژه خطوط ریلی که به کشور‌های همسایه متصل است، اما هم اکنون زیرساخت‌های اتصال به کشور‌های همسایه در حال تکمیل و افزایش ظرفیت است. همچنین با کشور‌های افغانستان و پاکستان نیز اتصال خود ریلی دارم، اما افغانستان شبکه ریلی ندارد و از سوی دیگر ایران با ترکمنستان دارای دو مسیر پیوسته ریلی است که از سرخس و اینچه برون با خط ریلی آذربایجان وارد خاک ایران شده است.
سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی ایران به آستارا متصل نیست، افزود: البته ایران با کشور ارمنستان نیز شبکه ریلی پیوسته ندارد و شبکه ریلی ایران به ترکیه نیز محدود است، زیرا امتداد خط ریلی ایران تا محدوده دریاچه وان است. البته خط ریلی شلمچه – بصره نیز در دست اجرا است که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به ثمر برسد.
وی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی ایران، گفت: ظرفیت ایران تنها به کریدور شمال – جنوب محدود نمی‌شود، در واقع یک شبکه ترانزیتی است که اتصال تمام کشور‌های همسایه شمالی – جنوبی – شرقی – غربی را دارد، به عبارت دیگر ایران تنوع مسیر ریلی بسیاری دارد و تنوع کریدور‌هایی که از خاک ایران عبور می‌کنند، حاکی از جایگاه حائز اهمیت این کشور است.
ترفع تاکید کرد: علیرغم اینکه مسیر‌های رقابتی دیگر هم در منطقه مطرح می‌شود که کشور‌ها در راستای توسعه منافع ترانزیتی خودشان در تلاش هستند، اما موقعیت ترانزیتی ایران به طوری است که همیشه به عنوان یکی از کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیر‌های ترانزیتی در جهت‌های مختلف شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر کریدور‌ها به درجه کریدور‌های توسعه‌ای یا کریدور اقتصادی برسند، می‌توانند موجب توسعه اجتماعی و اقتصادی محدوده‌های جغرافیایی شوند، افزود: اگر کریدور ریلی به تکامل خود برسد، یعنی در این مسیر حمل‌ونقلی موانع تجاری و اقتصادی بین مناطق جغرافیایی برداشته شده است، بدین ترتیب، در راستای حذف موانع موجود جریان وسیع ظرفیت تجارت در محدوده جغرافیایی مورد نظر ایجاد می‌شود که در مقابل رشد اقتصادی و اجتماعی هم در این محدوده رخ می‌دهد.
انتهای پیام/منبع: مهر