استراتژی ثابت در صنعت خودرو نداریم
به گزارش «سردبیر پرس»، فرهاد بهنیا با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بایستی هر چه سریعتر به مشکلات صنعت قطعهسازی کشور ورود کند، گفت: نیاز است که وزارت صمت، رسیدگی به مشکلات مجموعه صنعت خودرو (خودروسازی و قطعهسازی) را در اولویت قرار دهد؛ چراکه خطر توقف صنعت یک خانواده حداقل ۳۵۰ هزار […]
به گزارش «سردبیر پرس»، فرهاد بهنیا با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بایستی هر چه سریعتر به مشکلات صنعت قطعهسازی کشور ورود کند، گفت: نیاز است که وزارت صمت، رسیدگی به مشکلات مجموعه صنعت خودرو (خودروسازی و قطعهسازی) را در اولویت قرار دهد؛ چراکه خطر توقف صنعت یک خانواده حداقل ۳۵۰ هزار نفری (غیر از صنایع زیر مجموعهای) در کشور وجود دارد و با آهنگی که این صنعت پیشرو گرفته است، در حقیقت صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور بسیار زود متوقف خواهد شد. توقف این صنعت، قطعا هزینه بسیار سنگینی برای کشور در پی خواهد داشت.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور با گلایه از اینکه دوستان وزارت صمت گویی هنوز خطر تعطیلی این صنعت را جدی نگرفته یا از آن غافل هستند، گفت: نبود استراتژی ثابت در صنعت خودرو و قطعهسازی کشور سبب شده است که دائماً با تغییر وزرای کشور، برنامهها هم تغییر کند.
او یادآور شد: یک روز بحث تیراژ تولید مطرح است، یک روز بحث واردات بسیار جدی میشود و روز دیگر موضوع خودرو برقی، آن هم بدون توجه به اینکه کشور هنوز ظرفیتهای لازم برای آن را پیدا نکرده است و بایستی فعلا مشکل خود را در عرصه خودروهای فسیلی رفع کند و در کنار آن، جذب تکنولوژی خودروهای برقی را هم پیگیر باشد.
بدهی خودروسازان از ۱۰۰ همت فراتر رفت
بهنیا تاکید کرد: در مجموع نبود این استراتژی واحد و مشخص، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، بطور مثال مقرر بود که وضعیت پرداختی خودروسازان (بدهی خودروسازان به قطعهسازان) متعادل شود که نشد. در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هر دو خودروساز به قطعهسازان بدهی دارند و احتمالا تا امروز این عدد بیشتر هم شده است.
وی اظهارداشت: همچنین قرار بود که قیمتها توسط خودروسازان به روز شود که این نیز عملیاتی نشد. اینها سبب شده که صنعت قطعهسازی در تامین مواداولیه، تامین نیروی انسانی و تکنولوژی خود دچار مشکلات عدیدهای شود که قطعا میتواند مشکلات بسیاری را برای صنعت خودرو هم به دنبال داشته باشد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروهای کشور، یادآور شد: طبق آمار و اطلاعاتی که انجمن در رابطه با بحث افزایش قیمت خودروها تهیه کرد که براساس آن در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۱ میلادی)، صنعت خودرو ما در جهان به رتبه سیزدهم رسید؛ تیراژ تولیدی که در آن سال داشتیم، بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو بود و دقیقا همان سالی بود که قیمت بازار از قیمت کارخانهای محصولات، پایینتر و خودروسازان پیشنهاد فروش قسطی محصولات را میدادند.
این فعال صنعتی ادامه داد: بسیاری از افراد با پرداخت یک مبلغ پیش پرداخت و در حقیقت به قیمت بازار، خودرو را از شرکتهای خودروسازی خریداری میکردند که همانطور که اشاره شد در بسیاری از خودروها، قیمت بازار از قیمت کارخانه پایینتر بود. علت این موضوع چه بود؟ تنها علت این امر، افزایش تولید بود و میزان خودرویی که در کشور تولید شد، بیش از نیاز بازار بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه با سیاستهایی که وزارت صمت و همچنین دو خودروساز پیش گرفتند، تیراژ تولید که قرار بود به روزانه ۳۰۰۰ دستگاه برسد، اما متاسفانه با “عدم بی سیاستی” (نه سیاست غلط)، همین امروز، تیراژ تولید گروه سایپا حدود ۱۵۰۰ خودرو و در ایرانخودرو حدود ۱۹۵۰ دستگاه است. این درحالی است که مقرر شد هریک از خودروسازان روزانه ۳۰۰۰ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳ تولید داشته باشند تا بتوانند نیاز بازار را به طور کامل رفع کنند.
انتهای پیام//ح.ع
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰