سایه بحران بازار مسکن در پایتخت

به گزارش خبرنگار «سردبیر پرس»؛ مسکن یکی از نیاز‌های اصلی هر خانواده‌ای محسوب می‌شود؛ به خصوص برای جوانانی که تازه ازدواج کردند و یا قصد آن را دارند، اولین سوال که در ذهن آنان خطور می‌کند داشتن مسکن است. با توجه به افزایش جمعیت، شاهد افزایش تقاضای مسکن در بازار هستیم و این در حالی […]

به گزارش خبرنگار «سردبیر پرس»؛ مسکن یکی از نیاز‌های اصلی هر خانواده‌ای محسوب می‌شود؛ به خصوص برای جوانانی که تازه ازدواج کردند و یا قصد آن را دارند، اولین سوال که در ذهن آنان خطور می‌کند داشتن مسکن است. با توجه به افزایش جمعیت، شاهد افزایش تقاضای مسکن در بازار هستیم و این در حالی است که در طول دولت حسن روحانی شاهد کاهش ساخت مسکن در کشور بودیم و همین امر باعث شد که با افزایش تقاضای مسکن مواجه باشیم. هر چند این ضعف در دولت شهید رئیسی تا حدودی ساماندهی شد اما هنوز کافی نیست.  سئوال اینجاست که در شرایط فعلی که تورم عاملی برای بر باد رفتن آرزوی خرید خانه برای جوانان و مستاجران شده است، راه‌حل خرید مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه چیست؟ در این خصوص با تعدادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم.

قیمت مسکن در تهران شرایط حادی دارد
اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری – تحلیلی «سردبیر پرس» با بیان اینکه مسکن یکی از نیاز‌های اصلی خانواده‌ها و جوانان ایرانی محسوب می‌شود، گفت: دولت مسعود پزشکیان مسئله مسکن را باید یکی از اولویت‌های دولت خود بداند چرا که مسکن برای هر خانواده و جوان ایرانی جزو نیاز‌های اساسی مطرح است و متاسفانه با توجه به تورم موجود در بازار مسکن، این امکان برای همه مردم ایران وجود ندارد که امکان صاحب‌خانه شدن داشته باشند، به خصوص در کلانشهر‌هایی همچون تهران، مسئله مسکن خیلی حاد است و نیاز به جراحی اساسی دارد. 
وی افزود: متاسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل مدیریت موجود، به خصوص در دوران دولت تدبیر و امید و عدم اعتقاد وزیر راه و شهرسازی وقت به مقوله ساخت مسکن در کشور، شاهد کاهش عرضه مسکن با توجه به تقاضا و نیاز خانواده‌ها بودیم و همین امر باعث شد که به مروز زمان، قیمت‌های مسکن سر به فلک بکشد و امروز شرایط به حدی حاد شود که برخی خانواده‌ها خرید خانه جزو رویاهایشان محسوب شود و امکان خرید برایشان وجود نداشته باشد.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پرداخت برخی تسهیلات بانکی به دلیل تورم قیمت مسکن و بالا بودن اقساط باعث شده که همه توان پرداخت چنین اقساطی را نداشته باشند. 
شاکری قیمت مسکن در تهران را بالاتر از حد تصور توصیف کرد و افزود: در دولت شهید رئیسی شاهد برخی پروژه‌ها با محور ساخت مسکن در کشور بودیم که در حال رونق گرفتن بود و امیدواریم چنین طرح‌هایی در دولت جدید هم ادامه داشته باشد چرا که این موضوع یکی از دغدغه‌های اساسی مردم ایران است و نباید به راحتی از میان آن گذشت. 

بحران مسکن از دولت روحانی کلید خورد
داود شکرالله‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری – تحلیلی سردبیر پرس با اشاره به اینکه موضوع مسکن باید یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد، گفت: در دولت تدبیر و امید شاهد ناامیدی مردم از بازار مسکن بودیم، در چهار سال اول دولت روحانی شاهد رکود در بازار مسکن بودیم و در چهار سال دوم هم قیمت مسکن در این دولت به شدت بالا رفت.
وی افزود: وزیر وقت راه و شهرسازی دولت حسن روحانی با افتخار اعلام کرد که حتی یک مسکن مهر هم نساخته است و در طول مدت ریاستش در وزارت راه و شهرسازی، باعث کاهش عرضه مسکن در کشور شد. 
کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه بحران مسکن از دولت حسن روحانی کلید خورد، افزود: سال به سال شاهد افزایش تقاضای مردم برای خرید مسکن هستیم و این در حالی است که هشت سال دولت روحانی، بزرگترین ضربه را به بازار مسکن وارد کرد و از آن دوران تا به امروز شاهد بحران در حوزه مسکن هستیم.
وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی شاهد تلاش مسئولان در زمینه بهبود شرایط حاکم برای عرضه مسکن در کشور بودیم، اما امیدواریم که این روند در دولت مسعود پزشکیان تقویت شود و شاهد افزایش عرضه مسکن باشیم.
شکرالله‌زاده خاطر نشان کرد: بحران مسکن در کشورمان نیاز به مدیریت دارد و اگر جزو اولویت‌های دولت محسوب شود، شاهد بهبود شرایط نسبی در این بازار خواهیم بود؛ در غیر این صورت وجود تسهیلات با اقساط سنگین در حوزه مسکن نمی‌تواند دردی از مردم رفع کند، چرا که اگر مردم توان پرداخت اقساط سنگین را داشتند، زودتر از این‌ها صاحب خانه می‌شدند.
این کارشناس امور اقتصادی در پایان تاکید کرد: هر چقدر بتوانیم امید مردم به صاحب خانه شدن را افزایش دهیم، به همان اندازه توانسته‌ایم که باعث رونق اقتصادی در کشورمان شویم چرا که بازار مسکن اهمیت زیادی برای خانواده‌های ایرانی دارد.

زمین رایگان و تسهیلات؛ راه‌حل بحران مسکن
ابراهیم نجفی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری – تحلیلی «سردبیر پرس» با اشاره به مشکلات در حوزه بازار مسکن گفت: در طول سال‌های گذشته شاهد تورم در بازار مسکن بودیم و همین امر باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است؛ به حدی که خرید خانه برای زوج‌های جوانان به یک رویا تبدیل شده است و در کنار آن شاهد آمار بالای مستاجران در کلانشهر‌هایی همچون تهران هستیم.
وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از حقوق مستاجران صرف اجاره‌خانه می‌شود و این در حالی است که می‌توان با سیاست‌گذ‌اری مناسب از سوی دولت، شاهد تحقق رویای خانه‌دار شدن مردم باشیم. نجفی تاکید کرد: به دلیل افزایش قیمت مسکن و زمین، شاهد گسترش ساخت خانه‌هایی با متراژ کوچک هستیم که این شرایط هم باعث تغییرات عمده‌ای در فرهنگ آپارتمان‌نشینی خواهد شد.
وی تاکید کرد: به دنبال افزایش وسعت محدوده‌های شهری و حرکت به سوی افقی‌سازی هستیم و برای تحقق این امر، دولت می‌تواند با ارائه زمین رایگان و یا تسهیلات حوزه مسکن، باعث کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه در راستای خرید خانه شود. 
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافق ساخت خانه با متراژ کوچک نیست، خاطر نشان کرد: عمودی‌سازی مسکن در برخی از شهر‌های کشور جوابگو است، اما در بخش عمده‌ای دیگر از کشورمان باید به سمت افقی‌سازی در حوزه مسکن برویم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه مسکن داریم، وجود دلالان و سوداگران است که باعث شدند که قیمت مسکن با این شیب تند دچار تورم شود و به همین دلیل باید سیاست‌ها به سمت حذف این دلالان از بازار مسکن باشد که قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی اگر به خوبی اجرایی شود، می‌تواند در این خصوص موثر واقع شود. 
 
انتهای پیام/خ