آزادی بیان در فضای مجازی؛ دروغ مضحک غربی‌ها

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سردبیر پرس»؛ در طول روز‌های گذشته خبر دستگیری «پاول دوروف» مالک تلگرام در فرانسه خبر ساز شد. او که هنگام خروج از جت شخصی خود در فرانسه بود، توسط سرویس‌های امنیتی این کشور بازداشت شد؛ ادعای فرانسه این است که مالک تلگرام از ترویسم حمایت کرده است […]

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سردبیر پرس»؛ در طول روز‌های گذشته خبر دستگیری «پاول دوروف» مالک تلگرام در فرانسه خبر ساز شد. او که هنگام خروج از جت شخصی خود در فرانسه بود، توسط سرویس‌های امنیتی این کشور بازداشت شد؛ ادعای فرانسه این است که مالک تلگرام از ترویسم حمایت کرده است و باید در دادگاه فرانسه محاکمه شود. این رفتار فرانسه در حالی است که این کشور همیشه خودش را حامی آزادی بیان و آزادی اطلاعات معرفی کرده است، اما در عمل می‌بینیم که هر زمان که منافع شخصی این کشور‌های مدعی به خطر می‌افتد و یا مالک‌های پلتفرم‌های پرمخاطب جهانی حاضر به تبادل اطلاعات شخصی کاربران با آنان نیستند، چنین رفتار‌هایی را از خود بروز می‌دهند و آنجا مشخص می‌شود که تمام حرف‌ها و ادعا‌های چنین کشور‌هایی در خصوص طرفداری از آزادی بیان، دروغ و افسانه‌ای بیش نیست. 
هر چند مقامات فرانسه چنین دستگیری را سیاسی نمی‌دانند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع سیاسی است و فرانسه به عنوان یکی از حامیان دروغین آزادی بیان، ثابت کرد که هیچ بویی از احترام به آزادی بیان و همچنین حریم خصوصی کاربران پلتفرم‌های پرمخاطب جهانی قائل نیست. 
آزادی اطلاعات؛ ابزاری برای سوءاستفاده دشمنان
«سمیه رفیعی» در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری – تحلیلی «سردبیر پرس» با اشاره به دستگیری مدیرعامل تلگرام در کشور فرانسه، گفت: این کار نشان داد که آزادی بیان برای غربی‌ها یک شعار و ادعایی بیش نیست و چنانچه منافع خود و دیگر کشور‌های هم پیمان خود را در خطر ببینند دست به برخورد‌های خشن می‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آزادی اطلاعات فقط ابزاری برای سوءاستفاده دشمنان است، گفت: قدرت‌های استعماری در تلاشند تا کنترل رسانه‌ها را در اختیار گرفته و از آنها تحت پوشش آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات ابزاری قوی بر علیه هر کشوری که در برابر سلطه‌گری آنها مقاومت کنند، استفاده کنند.
وی با تاکید بر این که هیچ‌گاه نباید به غربی‌ها اعتماد کرد، اظهار داشت: غرب به خاطر منافعش برای رسیدن به اهدافش هر اقدامی ولو غیرمنصفانه و خلاف قوانین بین‌المللی را انجام می‌دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد و افزود: پیام‌رسان‌های داخلی به حدی به روز باشد تا فرصت سوءاستفاده دشمن را بسوزاند.
رفیعی یادآور شد: لازم است آمریکا، انگلیس و فرانسه عملکرد‌های دوگانه خود را کنار بگذارد و تلاش کنند تا صادقانه برخورد کنند.
نماینده مردم تهران اظهارداشت: غربی‌ها زمانی که بحث آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، آن را سرکوب می‌کنند؛ به عنوان مثال زمانی‌که فضا‌های مجازی که بعضاً امنیت داخلی کشور را به مخاطره می‌اندازد؛ ایران آن بستر‌ها را فیلتر می‌کند و همین کشور‌های غربی مدعی می‌شوند که ایران حامی آزادی بیان نیست.
وی ادامه داد: اتهام‌های سنگینی که فرانسه به مدیرعامل تلگرام وارد کرده اگر با شواهد کافی تأیید نشود، نشان می‌دهد که این کشور تلاش داشته که آزادی ارتباطات را محدود کند.
آزادی بیان؛ تراژدی تمسخرآمیز در غرب
«جعفر راستی» نماینده سابق مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «سردبیر پرس» با اشاره به دستگیری مالک تلگرام در فرانسه گفت: فرانسه همیشه خودش را حامی آزادی ارتباطات و اطلاعات می‌دانسته است، اما در موضوع دستگیری مالک تلگرام نشان داد که این‌ها فقط حرف و شعار بوده است و لابد منافع فرانسه تامین نشده و تلاش داشته است که از این طریق مالک تلگرام را وادار کند که اطلاعاتی را در اختیار آنان قرار دهد که این برخلاف قوانین پلتفرم‌های پرمخاطب جهانی است؛ چرا که مالک این پلتفرم‌ها برای حفظ مخاطبان خود تلاش کردند که طوری القا کنند که اطلاعات کاربران را به مقامات کشور‌ها نخواهند داشت تا از این طریق روز به روز در میان مردم جهان محبوب‌تر شوند، اما این رفتار فرانسه نشان داد که سیاسی عمل کرده و در راستای اخذ اطلاعات، مالک تلگرام را دستگیر کرده است. 

وی افزود: غربی‌ها همیشه در موضوعات آزادی بیان و اطلاعات مدعی بوده و هستند، اما همیشه دیدیم که خودشان جزو اولین کشور‌هایی هستند که برای آزادی بیان ارزش قائل نیستند؛ برای مثال در طول سال‌های گذشته شاهد تصویب قانونی بودیم که بانوان با حجاب حق رفتن به دانشگاه را ندارند و یا در محافل عمومی قوانینی را وضع کردند که به ضرر بانوان مسلمان و با حجاب باشد؛ حالا این سوال مطرح است که این چه آزادی بیان و چه آزادی دیدگاه و عقیده است؟
راستی تاکید کرد: غربی‌ها همیشه در شعار‌هایی که داده‌اند، عمل‌گرا نبوده و به طور عکس عمل کردند و همانطور که آمریکا خودش را مدعی دروغین حقوق بشر می‌داند و در موضوع آتش‌بس در غزه، تلاش کرد که به جای حمایت از انسانیت، بر طبل جنگ در غزه بکوبد، در موضوع آزادی بیان هم هر جا که احساس خطر کنند، با آن مقابله می‌کنند؛ پس می‌توان گفت که آزادی بیان از نظر غربی‌ها در این جمله خلاصه می‌شود که هر جا آزادی بیان به نفع منافع و دیدگاه‌های آنان باشد، با آن کاری ندارند، اما هر جا که این آزادی بیان برخلاف سیاست‌های آنان باشد، با آن مقابله می‌کنند. 
آزادی بیان در غرب معنی و مفهومی ندارد
«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «سردبیر پرس» با اشاره به اینکه آزادی بیان در غرب معنی و مفهومی ندارد، گفت: هر جا که آزادی بیان به نفع سیاست‌های کشور‌های غربی باشد، از آن حمایت می‌کنند و هر جا که برعکس آنان باشد، آن را سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر مدعی هستند که ایران اسلامی طرفدار آزادی بیان نیست!
وی افزود: کشور‌های غربی بار‌ها به اثبات رساندند که هرگز برای انسان و انسانیت ارزش قائل نیستند و حاضرند که دست به هر جنایتی بزنند، اما خواسته‌های خود را عملی کنند و در خصوص دستگیری مالک تلگرام هم باید گفت که فرانسه با این کارش نشان داد که به ظاهر حامی آزادی بیان بوده است و با نگاه سیاسی، در تلاش برای سرکوب پلتفرم‌هایی است که مخاطبان جهانی دارند. 

گفتنی است سرنوشت مالک تلگرام و این پلتفرم پرمخاطب جهانی در هاله‌ای از ابهام است، اما همچنان کاربران تلگرام مدیر عامل این پلتفرم را ستایش کرده و معتقدند که احترام به اطلاعات و حریم خصوص کاربران در تلگرام به خوبی رعایت شده و مدیرعامل تلگرام همچنان جزو مالکان بزرگترین پلتفرم جهانی است که حاضر به ارائه اطلاعات کاربرانش به کشور‌هایی همچون فرانسه نیست.
کشور فرانسه اینک در سطح جهانی خودش را در موضوع آزادی بیان بازنده نشان داده است چرا که دستگیری مالک تلگرام در کشوری که خودش را حامی آزادی بیان و اطلاعات و احترام به حریم شخصی کاربران فضای مجازی می‌داند، نشان می‌دهد که غرب در عمل به شعارهایش در خصوص آزادی بیان و رعایت حقوق کاربران فضای مجازی به درستی عمل نکرده است و هر جا منافع خود را متغایر با سیاست‌ها و یا پلتفرم‌های فضای مجازی می‌بیند، تلاش می‌کند که با آن مقابله کند.
در روز‌های آینده موضوع مالک تلگرام شفاف سازی خواهد شد، اما هیچ کدام از اتهاماتی که فرانسه به مالک تلگرام زده، هنوز به اثبات نرسیده است و باید به نظاره نشست و دید که فرانسه چه دفاعی از عملکرد ناکارآمد خود در قبال آزادی بیان خواهد داشت. 
انتهای پیام/