آشنایی با محله اِوین تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله اِوین در منطقه یک شهرداری تهران و در شمال شمیرانات قرار دارد.این محله به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعات شمال تهران دارای آب و هوای بسیار مطلوبی است. این محله از سمت شرق به تپه‌های علی‌آباد ولنجک؛ از غرب به ارتفاعات حصارک؛ از سمت شمال به ارتفاعات توچال […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله اِوین در منطقه یک شهرداری تهران و در شمال شمیرانات قرار دارد.این محله به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعات شمال تهران دارای آب و هوای بسیار مطلوبی است.

این محله از سمت شرق به تپه‌های علی‌آباد ولنجک؛ از غرب به ارتفاعات حصارک؛ از سمت شمال به ارتفاعات توچال و شاه‌نشین؛ و از سمت جنوب به ناحیه محله اوین و سعادت‌آباد منتهی می‌شود.
 از مساجد و مراکز مذهبی اوین می‌توان به امامزاده مطیب، امامزاده عزیز، مسجد جامع اوین، مسجد الزهراء و مسجد فاطمیه اشاره کرد.

به دلیل اینکه در دهه ۴۰ شمسی زندان اوین در این محله تاسیس شد این محله از قدیم به زندان اوین شهرت داشت و امروزه به عنوان بازداشتگاه موقت شناخته می‌شود.
مهدی حیدری یکی از شهروندان قدیمی این محله در گفتگو با خبرنگار «سردبیر پرس» گفت: به دلیل اینکه این محله در گذشته پر از نهر‌های پرآبی روستای اوین و محله‌های مختلف در آن تشکیل شد بنابراین در گذشته این محله پر از باغات و زمین‌های کشاورزی بود که در طول زمان با ساخت و ساز‌های بی‌جا این بافت‌های سبز از بین رفتند در واقع قدمت اصلی روستای اوین به حدود هزار سال باز می‌گردد که هسته اصلی آن به محله تپه سرباز و دامنه شمالی آن که در دوره قاجار مرکز اردوگاه نظامی و آموزش فنون رزمی بود، اختصاص داشت.
چند طایفه به نام‌های اوین، اعرابی، مسعودیان، فکری، ابطحی، میررحیمی، میرشریفی، شعیبی و … در این محله ساکن هستند.
مسیر دسترسی به محله اوین
با استفاده از اتومبیل شخصی می‌توان از بزرگراه یادگار امام و بزرگراه چمران به این محله تردد کرد و خط ۷ مترو تهران نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله اوین است. اتوبوس‌های تندرو و بی‌آر تی که در مسیر اتوبان چمران نیز نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس برای رفت و آمد به محله اوین است.
 
انتهای پیام/خ