فواید آزادسازی‌نرخ بلیت هواپیما

به گزارش «سردبیر پرس»؛ مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری که امروز برگزار شد، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قانون برنامه پنجم توسعه ماده ۱۶۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود. در سال ۱۳۹۴ آزادسازی نرخ بلیت به تصویب رسید و قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد. […]

به گزارش «سردبیر پرس»؛ مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری که امروز برگزار شد، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قانون برنامه پنجم توسعه ماده ۱۶۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود. در سال ۱۳۹۴ آزادسازی نرخ بلیت به تصویب رسید و قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد.
وی افزود: با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما سال ۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر جابجا شد که تا سال ۱۳۹۷ تعداد جابه جایی‌ها به ۲۴ میلیون مسافر رسید. این اقدام نشان داد آزادسازی چه تاثیری در جابجایی‌ها و نرخ بلیت دارد و جابه جایی‌ها تا ۲۰ درصد رشد داشت.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل نوسانات ارزی و دستوری شدن قیمت‌ها جابجایی مسافران کاهشی شد و در حال حاضر میزان جابجایی مسافران ۱۸ میلیون نفر است که در واقع این آثار اعمال نرخ دستوری است.
به گفته وی، تقاضا موجود در بازار برای پرواز‌های داخلی در حال حاضر ۳۶ میلیون مسافر است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تعداد زیادی هواپیما به دلیل اعمال نرخ دستوری زمین گیر هستند، گفت: ۱۱۳ فروند هواپیما زمین گیر هستند که اگر به شرکت‌های هواپیمایی نقدینگی اضافه شود این تعداد وارد چرخه پرواز می‌شوند و امکان افزایش جابجایی مسافران را فراهم می‌کنند. ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است که این تعداد وارد شبکه شوند. اگر نرخ دستوری اعمال نمی‌شد تعداد این ۱۱۳ فروند کمتر بود و نیازی به ۵۰۰ میلیون دلار هم نبود.
سامانی در ادامه افزود: به دلیل تاکید دولت به قیمت دستوری، شرکت‌های هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که دیوان نیز با رای صادره ستاد تنظیم بازار از دخالت در نرخ گذاری منع کرد.
وی افزود: پس از رای دیوان عدالت اداری وزارت راه و شهرسازی درخواست اعمال ماده ۹۱ کرد که این موضوع در کمیته تخصصی دیوان مطرح شد و پس از بررسی‌های لازم دیوان رای داد که درخواست اعمال ماده ۹۱ مبنای قانونی ندارد و رییس دیوان رای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را برای اجرا به وزارت راه ابلاغ کرد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد: از ابتدای تیرماه دستور دیوان را دریافت کردیم وهماهنگی‌های لازم را با سازمان هواپیمایی انجام دادیم. بر اساس مصوبه اسفندماه ۱۴۰۲شورای عالی هواپیمایی قیمت هر صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شد که البته پیشنهاد ما براساس هزینه‌های تمام شده ایرباس۳۲۰ و بویینگ ام دی و بویینگ ۷۳۷، ۵۱ دلار در هر ساعت بود.
وی افزود:شرکت‌های هواپیمایی معادل ریالی ۴۰ دلار هر ساعت صندلی را مبنا قرار دادند نسبت به تعیین نرخ‌های خود اقدام کردند که این نرخ‌ها روی سایت انجمن نیز قرار گرفته و در دسترس مردم است. همچنین به منظور کنترل نرخ‌ها براساس دستورالعمل شورای عالی هواپیمایی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی موظف است بر نرخ‌ها نظارت کند و پایش روزانه داشته باشد و به سازمان هواپیمایی نیز گزارش‌های لازم را ارائه دهد که در صورت مشاهده تخلف قطعا برخورد‌های لازم انجام خواهد شد.
سامانی در ادامه گفت: پایش‌ها به طور مستمر انجام می‌شود در ۲۵ روز گذشته ۳ مورد آژانس هواپیمایی و سایت مختلف شناسایی شد که نرخ را رعایت نکرده‌بودند و سایت آن‌ها بنا به حکم قضایی مسدود شد.
قیمت بلیت‌ها نصف شده است
به گفته وی، شرکت‌ها خودشان مسئول کنترل نرخ‌ها نیز هستند. در ۲۵ روز گذشته شاهد افزایش عرضه بلیت بودیم. بلیت‌ها به وفور در بازار است و نرخ‌ها کاهشی شده است. حتی تا ۵۰ درصد هم کاهش نرخ داشتیم. آزادسازی نرخ باعث افزایش کیفیت نیز می‌شود.
وی عنوان کرد: ممنوعیت چارتری به جز در برخی مسیر‌ها یکی از اقداماتی بود که عرضه بلیت را افزایش داد.
وی با بیان اینکه قبل از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بخشی از بلیت‌ها دست بازار سیاه بود و به مردم نمی‌رسید، گفت:وقتی نرخ‌ها واقعی شد دست عوامل بازار سیاه کوتاه شد و بلیت‌ها به مردم رسید. به عنوان نمونه قیمت بلیت تهران-مشهد ۲.۷ میلیون تومان است که دیروز ۱.۲میلیون تومان فروخته شد یا بلیت مسیر پروازی ۲.۴ میلیونی تهران-شیراز با قیمت ۸۰۰ هزار تومان فروخته شده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به تمام تخلفات در این بخش رسیدگی می‌شود، گفت: اگر مسافری بلیت خود را بالاتر از نرخ اعلام شده خریداری کرد می‌تواند تخلف را به انجمن گزارش دهد که قطعا رسیدگی خواهد شد و انجمن نیز به سازمان هواپیمایی اعلام خواهد کرد و این سازمان نیز می‌تواند از توبیخ کتبی تا لغو مجوز متخلف را انجام دهد.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا