تاریخچه «محله» دروس

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله دروس؛ محله‌ای قدیمی تهران است که در شمال شرق تهران قرار دارد، این محله جزو منطقه ۳ شهرداری تهران است. این محله به دلیل اصول شهرسازی و خیابان‌بندی مناسب از گرانترین محله‌های شهر تهران است. از شاخصه‌های این محله وجود مقبره مهدیقلی هدایت(سومین نخست وزیر رضاشاه و نویسنده […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله دروس؛ محله‌ای قدیمی تهران است که در شمال شرق تهران قرار دارد، این محله جزو منطقه ۳ شهرداری تهران است. این محله به دلیل اصول شهرسازی و خیابان‌بندی مناسب از گرانترین محله‌های شهر تهران است.
از شاخصه‌های این محله وجود مقبره مهدیقلی هدایت(سومین نخست وزیر رضاشاه و نویسنده کتاب خاطرات و خطرات) که به مخبرالسلطنه شناخته می‌شد، است که در محله دروس، خیابان هدایت انتهای کوچه مسجد قرار دارد.
محله دروس از سمت شمال بالاتر از خیابان دولت‌آباد یا کلاهدوز و از سمت جنوب به بلوار شهرزاد و از غرب به خیابان فکوریان و از شرق به خیابان پاسداران منتهی می‌شود.
از معابر یا خیابان‌های معروف دروس می‌توان به خیابان هدایت، باقری کماسایی، خیابان یارمحمدی، حجت سوری، خیابان صالح حسینی (کوی جلیلی جلیل الملک نواده صفوی و منصور) اشاره کرد.
افراد مشهور ساکن محله دروس عبارتند از؛ مخبرالسلطنه هدایت، نخست وزیران امیرعباس هویدا (پهلوی دوم) و حسنعلی منصور (پهلوی اول)، دوستعلی‌خان معیرالممالک نویسنده کتاب وقایع‌الزمان و از رجال خزانه‌دار در دوره ناصرالدین‌شاه، عبدالحسین‌خان ناصرالسلطنه، ابراهیم گلستان، فروغ فرخزاد، صادق چوبک، بهمن فرمان آرا، بیژن جلالی شاعر معاصر، خواهرزادهٔ صادق هدایت.
 

علت نامگذاری محله دروس
دروس از ترکیب دو واژه دره و روس تشکیل شده است، زیرا در گذشته روس‌ها در آن محله سکونت داشتند و اصولاً مهمانی‌ها و جلسات اداری خود را در این محله برگزار می‌کردند.
 

تاریخچه محله دروس
در قدیم دروس روستایی برای سکونت ارمنی‌ها بود که در آن به کشاورزی و دامداری مشغول بودند ارمنی‌ها در آن زمان قلعه‌ایی در دهکده دروس را برای زندگی انتخاب کرده بودند. دو رشته قنات( قنات نصرت در محله چهارراه قنات کنونی و قنات خاور و قنات شیبانی) در این روستا برای آب مصرفی اهالی ده و کشاورزی مردم وجود داشت.
مهدی قلی هدایت یا مخبرالسلطنه از درباریان قاجار، مالک زمین‌های دروس در زمان قاجار بود که امروزه مقبره خانوادگی او در این محله قرار دارد.
گفتنی است محله دروس در آن زمان به علت تقسیم بندی اراضی ملی بین خاندان و خوانین سلطنتی در زمان قاجار به سه بخش تقسیم شده بود که ۲ دانگ آ به مخبرالسلطنه، ۲ دانگ به خاندان شیبانی و ۲ دانگ به احتشام السلطنه اختصاص یافت. امروزه موقوفه مخبرالسلطنه بجای مانده است و موقوفه خاندان هدایت متشکل از دبستان هدایت، بیمارستان هدایت، مسجد هدایت، حمام عمومی و برخی از زمین و دکان‌های آن منطقه است و درمانگاه شیبانی و همچنین دبیرستانی با همین نام به واسطه خانواده شیبانی وقف گردید.
 

مسیر دسترسی به محله دروس
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله دروس، ایستگاه‌های مترو دکتر علی شریعتی، مترو قلهک و مترو تجریش به کهریزک است.
با استفاده از اتوبان همت، اتوبان صدر و بزرگراه شهید صیاد شیرازی می‌توان با اتومبیل شخصی به محله دروس رفت.
علی محمدی از معتمدین محله دروس در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به حضور اهالی محله در مناسبت‌های مذهبی و دینی گفت: در ماه محرم شاهد حضور پرشور اهالی محله در دسته‌های عزاداری و همچنین برپایی موکب‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی بودیم و این نشان می‌دهد که اهالی این محله توجه ویژه‌ای به امورات دینی و مذهبی دارند.
وی افزود: اسلامی بودن محله‌ها یکی از اولویت‌هایی است که در این محله بر آن توجه ویژه‌ای دارند و نمونه بارز آن حضور جوانان این محله در مساجد و حسینیه‌هاست، به خصوص در ماه‌هایی همچون ماه محرم و رمضان.
انتهای پیام/خ