مسگرآباد؛ روستایی در قلب پایتخت

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ مسگرآباد که یکی از روستا‌های مرکزی تهران از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ بود اکنون یکی محلات تهران در منطقه ۱۵ است، اما با بررسی‌های دیوان عدالت ادارای و فرمانداری تهران دوباره به عنوان روستای بخش مرکزی تهران ثبت شد اما از آذرماه سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری منطقه ۱۵ […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ مسگرآباد که یکی از روستا‌های مرکزی تهران از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ بود اکنون یکی محلات تهران در منطقه ۱۵ است، اما با بررسی‌های دیوان عدالت ادارای و فرمانداری تهران دوباره به عنوان روستای بخش مرکزی تهران ثبت شد اما از آذرماه سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری منطقه ۱۵ این محله به یکی از نواحی منطقه ۱۵ تهران تبدیل شد، بنابراین منطقه از ۲۰ ناحیه به ۲۱ ناحیه تبدیل شد و محله مسگرآباد در نقشه جدید جز شهرداری شهرک صالحیه شد. این محله حدود ۱ هزار و ۲۰۰ خانوار دارد که ۴ هزار نفر تخمین زده شده است. وسعت و مساحت این محله حدود ۳۵-۴۰ هکتار است. آب و هوای این منطقه به دلیل شرایط جوی کوهپایه‌ای نواحی، خشک و گرم است.
مرکز پزشکی خاص شرق در ابتدای مسگرآباد و انتهای خیابان کلهر قرار دارد که پیشرفته‌ترین امکانات پزشکی و تخصصی را براساس استاندارد‌های بین المللی دارد که توسط بنیاد امور بیماری‌های خاص در دی ماه ۱۳۸۶ به صورت رسمی تاسیس شد.
از کوه‌های محله مسگرآباد تهران می‌توان به زندان هارون الرشید، آرماگاه بی بی شهربانو و پادگان سیاه کوه اشاره کرد.
 
 
تاریخچه محله مسگرآباد
مسگرآباد یکی از محله‌های جنوبی، شرق تهران است که اهالی این آن را بیشتر کرد‌های کرمانشاه تشکیل می‌دهند که توسط آغا محمدخان قاجار از کرمانشاه به تهران تبعید شدند و این محله به یکی بهترین مکان‌ها برای مهاجرین کشاورز، تبدیل شد. ساکنین این محله می‌گویند؛ کلهر هستند و هنوزم بعضی از آن‌ها به زبان کلمری صحبت می‎کنند که اصالتشان به تیره‌ای از کُردها به نام کَلهُر می‌رسد.
در گذشته وسعت مسگرآباد نسبت به الان بیشتر بود در واقع از تپه‌های مسگرآباد تا تپه‌های دوشان تپه و از غرب تا اتابک امروزی و از شرق تا غنی‌آباد (ری) بوده است که قدمت آن به بیش از ۳۰۰ سال بازمی‌گردد.
 
دسترسی به محله مسگرآباد
از خیابان کلهر در محله مسعودیه حرکت می‎کنیم و به انتهای آن میرسیم سپس بعد از پل شهدای مسگرآباد سمت راست، محله مسگرآباد را در میان اراضی بایر و کوه‌های اطراف می‌توانیم مشاهده کنیم.
انتهای پیام/خ