محله سرتخت تهران؛ یادگار دوران قاجار

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله سرتخت در جنوب شرقی تهران و در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار گرفته است. این محله از شمال با خیابان قم، بلوار کمیل، میدان شهدای شاملو، میدان شاملو و خیابان غیبی، از شرق با خیابان بیات، میدان شاه عبدالعظیم و خیابان فداییان اسلام، از جنوب با میدان مدرس، […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله سرتخت در جنوب شرقی تهران و در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار گرفته است.
این محله از شمال با خیابان قم، بلوار کمیل، میدان شهدای شاملو، میدان شاملو و خیابان غیبی، از شرق با خیابان بیات، میدان شاه عبدالعظیم و خیابان فداییان اسلام، از جنوب با میدان مدرس، خیابان حیدرلو و بلوار مدرس و از غرب با میدان هادی ساعی محدود شده است و با محله‌های حمزه آباد، هاشم آباد، فیروزآبادی، شهید آوینی، اقدسیه همسایه است. 
این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست وتردد به آن راحت و آسان است.
از بوستان‌های محله سرتخت تهران می‌توان به پارک محله سرتخت و بوستان اصناف اشاره کرد.
از اماکن مهم و مراکز خرید محله سرتخت تهران می‌توان به بازار بزرگ ری، استخر آتش نشانی، بازار موبایل پدیده، اپل سنتر، پاساژ امید شهرری، پاساژ پدیده شهرری و بازار میوه و تره‌بار شهدای هجده دی اشاره کرد.
 از مساجد محله سرتخت تهران نیز می‌توان به حسینیه حضرت ابوالفضل در محله سرخت، خیابان قم، خیابان بغدادی، حسینیه حضرت ابوالفضل در محله سرتخت، خیابان قم، خیابان پاکدامن، خیابان زارع، مسجد الرضا در محله سرتخت، میدان شاه عبدالعطیم، خیابان قم پلاک ۱۰۲ اشاره کرد.

علت نامگذاری محله سرتخت
شهرری یکی از محله‌های تاریخی ایران است که از گذشته محلی برای تردد بزرگان و داد و ستد‌های آن‌ها بود، محله سرتخت نیز جزو محله‌های شهر ری بود که در آن برای امور تجاری رفت و آمد‌های بسیاری بود و بر همین اساس نیز این محله شهرت یافت.از اوایل دوران قاجاریه ولی و سلطان شهر در میدان این محله برتختی مینشست و به امور و شکایات مردم رسیدگی می‌کرد برای همین این محله سرتخت نام داشت، بنابراین زمانی که سلطان، والی یا هر فرد حکومتی به شهرری می‌امد ابتدا در باغ ملک ساکن می‌شد، بعد از استراحت در میدان سرتخت می‌نشست.
گفتنی است اکثر مبارزان انقلابی، سیاسیون و عالمان در این محله چشم به جهان گشوده‌اند.

تاجران و کشاورزان که از شهر‌های دور و نزدیک برای داد و ستد و امور تجاری به این محله می‌آمد در کاروانسری دوقلو که دارای ۲ طبقه بود ساکن می‌شدند.
انتهای پیام/خ