آشنایی با محله سلطنت‌آبادِ تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ پاسداران یا سلطنت‌آباد منطقه‌ای در شمال شرق تهران است که خیابان اصلی این محله با نام خیابان پاسداران مرز منطقه ۳ و ۴ شهرداری تهران را تشکیل می‌دهد.   علت نامگذاری محله پاسداران بیشتر ساکنان این محله را افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهند و به همین […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ پاسداران یا سلطنت‌آباد منطقه‌ای در شمال شرق تهران است که خیابان اصلی این محله با نام خیابان پاسداران مرز منطقه ۳ و ۴ شهرداری تهران را تشکیل می‌دهد.
 
علت نامگذاری محله پاسداران
بیشتر ساکنان این محله را افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهند و به همین دلیل این محله بعد از انقلاب از سلطنت‌آباد به پاسداران تغییر نام داد.
 
تاریخچه محله پاسداران
در گذشته در محل خیابان پاسداران، روستایی خوش آب و هوا بود و به مرور زمان کارکنان ضرابخانه ناصرالدین شاه در آنجا ساکن شدند و این محله، ضرابخانه نام گرفت. در ۱۲۷۸ ق، مسیو کاستگر (مهندس اتریشی مقیم ایران) با همکاری چند تن از شاگردان دارالفنون به‌دستور ناصرالدین شاه، راه سلطنت‌آباد را هموار کردند تا کالسکه به آسانی در آن تردد کند. پس از ساخت باغ و مجموعۀ عمارت‌های سلطنت‌آباد، روستاییان ساکن در آنجا که به کشت و کار می‌پرداختند، در آنجا باقی‌ماندند، با گسترش و توسعه شهر تهران در دهۀ ۱۳۴۰ با ساخت محله‌ای نوساز به نام سلطنت‌آباد دیگر از آن روستا اثری باقی نماند و پس از پیروزی انقلاب، این محل به پاسداران تغییر نام داد.
از خیابان‌های مهم‌ منطقه پاسداران می‌توان به خیابان‌های نگارستان، بوستان، محله دروس تهران، اختیاریه، هروی، خیابان فرخی یزدی، گل نبی، بهستان، خیابان حصار بوعلی، شهرک شهید چمران، کلاهدوز، خیابان بهارستان، فرمانیه، لسانی، احتشامیه و خیابان اقدسیه اشاره کرد. خیابان گلستان، بهترین و البته گران‌ترین محل پاسداران برای خرید مسکن است. خیابان پاسداران نیز نام از طولانی‌ترین خیابان‌های شمال تهران است. این خیابان از شمال به منطقه ۱ شهرداری تهران، از جنوب به بزرگراه همت از شمال به میدان نیاوران ختم می‌شود.

از مراکز خرید در خیابان پاسداران می‌توان به نظیر پریس سنتر، آرتمیس، پاسداران، کوهستان، برج سفید، خانه سام، پارس، احتشامیه، مرکز خرید امیر، مایسا، پرنس، مرکز خرید ۰۶، مهدی و سامان اشاره کرد.
مساجد و مراکز دینی معروف تهران در محله پاسدارن شامل؛ مسجد ضرابخانه یا مسجد جامع غدیرخم، مسجد قبا، رسول اعظم، بقیه‌الله، حسینیه ارشاد، مسجد صاحب‌الزمان، امام جعفرصادق(ع)، حسینیه حاجیان، مقبره حاج آخوند رستم‌آبادی و مقبره شهدای وزارت دفاع در خیابان لنگری  است.
مهم‌ترین مکان‌های تفریحی این محله شامل؛ موزه فرش رسام عرب‌زاده، عمارت تاریخی ضرابخانه با مساحت ۵ هکتار، کاخ سلطنت آباد، سرزمین شادی مرکز خرید الماس، مجموعه ۱۱ هکتار نیاوران، پارک جنگلی لویزان، بوستان نارنجستان و مازیار و موزه جهان‌نما است.
 
مسیر دسترسی به محله پاسداران
ایستگاه نوبنیاد مربوط به خط سه مترو و ایستگاه‌های مترو شهید زین‌الدین، هروی، حسین‌آباده و همچنین خطوط تاکسیرانی‌ها در پایانه تاکسیرانی میدان نوبنیاد و چهارراه پاسداران و چند خط اتوبوس و بی آرتی به سمت خیابان رسالت، پایانه تجریش، بلوار صبا، بزرگراه شهید صدر و بابایی باعث شده این منطقه به مناطق دیگر تهران دسترسی داشته باشد.
 
انتهای پیام/خ