محله «آراج» در کدام نقطه تهران است؟

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله آراج در قسمت شمالی تهران و  در ناحیه ۹ منطقه یک تهران واقع شده است که با محله ازگل هم ناحیه است، این محله یکی از محله‌های بسیار قدیمی شمیران است که دارای فضای سبز بسیاری است.  زمین‌های این محله در گذشته متعلق به حاج ابراهیم‌خان ظهیرالدوله […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ محله آراج در قسمت شمالی تهران و  در ناحیه ۹ منطقه یک تهران واقع شده است که با محله ازگل هم ناحیه است، این محله یکی از محله‌های بسیار قدیمی شمیران است که دارای فضای سبز بسیاری است.
 زمین‌های این محله در گذشته متعلق به حاج ابراهیم‌خان ظهیرالدوله بود که البته مالکیت این زمین‌ها بعد از وی به ترتیب میرزا محمدحسین‌خان منگنه و سپس «سردار» رسید. اکنون قبر سردار در گورستان رستم‌آباد این محله قرار دارد.
در سال ۱۳۲۶ بود که ملک‌های موجود در این محله متعلق به شخصی یهودی بود که در گذشته با نام باغ لارک در بخش شمالی این محله قرار داشت که برای مهدی‌قلی‌خان امیرآخور بود که بعدها این باغ در دوره ناصرالدین شاه توسط میرزارضا خان ارفع‌الدوله معروف به «داش» خریداری شد و به نام وی «ارفعیه» نامگذاری شد.
گفتنی است این محله در بخش شمالی با محله دارآباد، در بخش غربی با محله فرمانیه، در بخش شرقی با محله ازگل و در بخش جنوبی با محله کوی نوبنیاد همسایه است که در بخش شمالی می‌توانید به اتوبان ارتش، در بخش شرقی به بزرگراه امام علی، در بخش جنوبی به بزرگراه صدر و در انتها بزرگراه صیاد شیرازی که درست از وسط این محله عبور کرده است، دسترسی داشته باشید.
از نظر دسترسی از طریق حمل و نقل عمومی؛ ایستگاه مترو نوبنیاد یکی از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به محله آراج است که در بخش غربی محله یعنی در محله فرمانیه واقع شده است.

گفتنی است این ایستگاه در خط سه مترو (آبی کمرنگ) است و از دسته ایستگاه‌های مترویی تاسیس شده در سال ۱۳۹۴ است.
از امکانات رفاهی این محله می‌توان به بیمارستان‌ها، بوستان‌ها، رستوران‌ها و مراکز مذهبی آن اشاره کرد.در گذشته سمبل این محله، دوغ آراج بوده است که همچنان در خاطره قدیمی‌های تهران باقی مانده‌است. در گذشته مردم تهران برای نوشیدن این دوغ به محله آراج می‌آمدند که تولیدکننده آن خانواده موسوی از توابع لر‌های ملایر بودند که این نوشیدنی را به صورت سنتی تهیه می‌کرده و در اختیار مردم می‌گذاشتند.
یکی از طایفه‌های اصلی این منطقه آروجی‌ها هستند و از طایفه‌های دیگر روستا می‌توان طایفه سیفان و قیدی را نام برد که در گذشته از لواسان روستای آهار به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.
انتهای پیام/خ