گمانه زنی‌ها درباره ریاست امنیتی‌ترین کمیسیون مجلس!

به گزارش «سردبیر پرس» به نقل از راه دانا؛ با روشن شدن تکلیف منتخبان ملت برای راه‌یابی به مجلس دوازدهم، آرام آرام فضای کشور معطوف به آرایش سیاسی مجلس آینده و ترکیب هیئت رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها خواهد شد. پیش‌بینی‌های مختلفی بر گرفته از دیدگاه‌های سیاسی نسبت به رئیس احتمالی مجلس دوزادهم مطرح است. […]

به گزارش «سردبیر پرس» به نقل از راه دانا؛ با روشن شدن تکلیف منتخبان ملت برای راه‌یابی به مجلس دوازدهم، آرام آرام فضای کشور معطوف به آرایش سیاسی مجلس آینده و ترکیب هیئت رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها خواهد شد.
پیش‌بینی‌های مختلفی بر گرفته از دیدگاه‌های سیاسی نسبت به رئیس احتمالی مجلس دوزادهم مطرح است.
گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، محمود نبویان و حتی مجتبی ذوالنوری را به عنوان گزینه‌های احتمالی کاندیداتوری برای ریاست آینده مجلس معرفی می‌کنند.
این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارنظرها، محمود نبویان، منتخب اول تهران گفته است که اصلا قدص کاندیداتوری برای ریاست مجلس را ندارد.
از سوی دیگر به هفته‌نامه ۹دی که مدیرمسئولی آن را حمید رسایی، سرلیست ائتلاف امنا و نفر سوم انتخابات تهران بر عهده دارد، در جدیدترین شماره خود با اشاره به نتایج دور دوم انتخابات مجلس، از تغییر قطعی قالیباف با اکثریت یافتن جریان تحول‌خواه ضدفساد در مجلس خبر داد.
او در تیتر اول این هفته نامه نوشته است: «تغییر قالیباف قطعی است»
این میان، منوچهر متکی هم که زمانی وزیر امور خارجه کشورمان بود، نامش در بین گزینه‌های احتمالی برای ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح است حالا، اما باید دید وی در کدام جبهه برای رسیدن به کرسی ریاست به رقابت خواهد پرداخت.ریاست بر امنیتی‌ترین کمیسیون مجلس
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یکی از مهمترین کمیسیون‌ها و در عین حال امنیتی‌ترین کمیسیون مجلس است که ریاست بر آن به جهت ارتباط با سیاست خارجی کشور در جهت حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.
با روشن شدن ترکیب مجلس دوازدهم پس از انتخابات دور دوم در ۲۱ اردیبهشت ماه، این روز‌ها برخی گمانه زنی‌ها درباره ریاست احتمالی بر این کمیسیون مطرح است.
گفته می‌شود علاالدین بروجردی، منوچهر متکی، حسن قشقاوی و ابوالفضل ظهره وند از گزینه‌های احتمالی برای کاندیداتوری برای ریاست بر کمیسیون امنیت ملی هستند.
علا الدین بروجردی، در مجلس هشتم ریاست کمیسیون امنیت ملی را بر عهده داشت.
در نگاهی به سوابق اجرایی وی، فعالیت در عرصه دیپلماسی خارجی امری انکار ناپذیر است.
وی در سال ۱۳۶۰ با حکم شهید رجایی به عنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی منصوب گردید و پس از آن در مسئولیت‌های مختلفی، چون کاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، معاون مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری از جمله مسئولیت‌های وی بوده است.
حسن قشقاوی که در مجلس دوازدهم به عنوان منتخب مردم رباط کریم و بهارستان به مجلس راه پیدا کرده است، از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ سفیر ایران در اسپانیا و سازمان جهانی گردشگری بود.
قشقاوی سپس معاون کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران بوده‌است. او نیز یکی از کاندیدا‌های احتمالی برای ریاست بر کمیسیون امنیت ملی به شمار می‌رود.
ابوالفضل ظهره‌وند، یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی برای ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس است.
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و سفیر ایران در ایتالیا و افغانستان از فعالیت وی در حوزه دیپلماسی به شمار می‌رود.
پیش از این البته گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال کاندیداتوری منوچهر متکی برای ریاست کمیسیون امنیت ملی وجود داشت، اما وی به تازگی با انتشار نامه‌ای اعلام کرده که قصد ریاست بر امنیتی‌ترین کمیسیون مجلس را ندارد.
وی در دولت‌های نهم و دهم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ سمت وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت؛ معاون حقوقی، کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه، مشاور وزیر امورخارجه در سال ۷۸ و همچنین سابقه سفارت ایران در ترکیه و ژاپن از دیگر مسئولیت‌های وی به شمار می‌رود با این حال، اما اعلام انصراف او از ریاست بر کمیسیون امنیت ملی، گمانه زنی‌ها برای تصمیم جدی وی درخصوص تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس پر رنگ‌تر می‌شود.
حالا باید دید کدام یک از گزینه‌های احتمالی در تصاحب کرسی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موفق خواهند بود.
انتهای پیام/