گذری در روستای «کندر» تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ در حاشیه‌های تهران به سمت کرج روستا‌های زیبایی وجود دارد که طبیعتشان دیدنی است. روستای کندر یکی از روستا‌های اطراف کرج است که طبیعتی بسیار دیدنی دارد. منظره‌های زیبا، هوای خنک، باغ‌های میوه و کوه‌های سر به فلک کشیده از ویژگی‌های این روستا است. این روستا به قدمت […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ در حاشیه‌های تهران به سمت کرج روستا‌های زیبایی وجود دارد که طبیعتشان دیدنی است.
روستای کندر یکی از روستا‌های اطراف کرج است که طبیعتی بسیار دیدنی دارد. منظره‌های زیبا، هوای خنک، باغ‌های میوه و کوه‌های سر به فلک کشیده از ویژگی‌های این روستا است. این روستا به قدمت طولانی و دشت لاله‌های رنگارنگش معروف است.
روستای کندر جزوی از استان البرز حساب می‌شود. این روستا در شمال کرج، در کیلومتر ۶ جاده‌ کرج-چالوس واقع شده است؛ از مرکز کرج حدود ۲۲ کیلومتر و از تهران ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.
این روستا با امامزاده داوود، کن سولقان، وردیج و واریش در غرب تهران راه ارتباطی دارد. فاصله‌ روستا تا امامزاده داوود ۶ ساعت است.
کندر در بین کوه‌های البرز قرار دارد و به دلیل داشتن زمین‌های نسبتاً پست و هموار، محل مناسبی برای کشت و دامداری بوده است به همین دلیل بعضی از افرادی که از مناطق شمالی ایران آمدند کندر را به عنوان محل زندگی انتخاب کردند.

شغل مردم این روستا در گذشته قالی‌بافی و کشاورزی بوده است. اما امروزه ساکنان به کشاورزی و باغداری مشغول هستند و کشاورزان بیشتر گندم، عدس و جو کشت می‌کنند. 
ریشه‌ زبان مردم این روستا، تاتی است که از بازمانده‌های زبان مادی کهن است.
گفتنی است کندر از دو واژه‌ کهن و دور تشکیل شده و اشاره به قدمت روستا دارد. در واقع کندر همان روستای کهن دور است که به آن کن دور می‌گویند.  
تا به حال از این روستا اشیایی بسیار قدیمی مثل سفال و ساروج که متعلق به دوران قاجار یا حتی صفویه هستند پیدا شده است. در بعضی منابع اینجا به عنوان زورگاه شاه خسرو معرفی شده و گفته می‌شود که قلعه‌ او در این روستا بوده است.
معماری خانه‌های سنگی این منطقه هم دلیل دیگری بر قدمت طولانی آن است. خانه‌ها با سنگ‌هایی که از عمق کوه بیرون آمده و بعد با آتش تکه‌تکه شده ساخته شده‌اند. از این سنگ‌ها برای ساختن چینی و سنگ قبر هم استفاده شده است.
لازم به ذکر است در سال  ۱۳۹۹ علیرضا مصطفی، کارآفرین، با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی مناسب این روستا تصمیم به ایجاد یک مجموعه‌ی گردشگری-بومگردی گرفت. او این تصمیم را با کاشت ۲ میلیون و صد هزار پیاز از ۳۰ نوع لاله در دشت‌های مسطح غرب کندر عملی کرد.

پیش از این هم روستا از دشت‌های طبیعی گل بی‌نصیب نبوده و رسم برپایی جشنواره‌ی گل لاله در اینجا سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد. اما با این اقدام مساحت این گلستان به بیش از ۳/۵ هکتار افزایش پیدا کرد و در معرض دید عموم قرار گرفت.
کندر مکانی‌ است که در هر فصلی از سال می‌توانید به آن سفر کنید. اما اگر می‌خواهید دشت لاله را پر از گل ببینید باید در بهار به آنجا بروید و از زیبایی‌های آن دیدن کنید.
انتهای پیام/خ