روستایی در سینه کوه

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ در ۲۰ کیلومتری تهران روستایی با آب و هوایی مطلوب وجود دارد که توجه هر گردشگری را به خود معطوف می‌کند. روستایی به نام روستای سینک که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این روستا، از ایام قدیم یکی از مناطق ییلاقی بوده است. این روستا در دو طرف […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ در ۲۰ کیلومتری تهران روستایی با آب و هوایی مطلوب وجود دارد که توجه هر گردشگری را به خود معطوف می‌کند.
روستایی به نام روستای سینک که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این روستا، از ایام قدیم یکی از مناطق ییلاقی بوده است. این روستا در دو طرف مسیر رودخانه افجه قرار داشته و از آب و هوای بسیار مطلوبی بهره‌مند است.
این روستا از بخش شمالی به دامنه رشته کوه‌های البرز، از غرب به روستا‌هایی از جمله: افجه، انباج، هنزک و ناران، از شرق به روستای برگ جهان و نیکنامده و از بخش جنوب نیز به روستا‌های سبو کوچک و سبو بزرگ، ساحل و سد لتیان منتهی می‌شود.

گفتنی است موقعیت مکانی روستای سینک در دو طرف مسیر رودخانه و در دامنه سراشیبی کوه واقع شده است، در گویش محلی و در آن زمان به دامنه کوه سینه گفته می‌شد. این روستا با نام سینه کوه خوانده می‌شده که به مرور زمان نام آن به سینک تغییر پیدا کرده است. طبق گفته‌ی برخی از اهالی این روستا، سینک به معنای پشه می‌باشد.   با اشاره به تاریخچه‌ این روستا می‌توان گفت قدمت روستای سینک با توجه به حفاری‌هایی که روی آن وجود دارد، به زمان پیش از اسلام و زمان زرتشت بازمی گردد. گویش مردم محلی این منطقه بسیار متفاوت با گویش مردم روستا‌های اطراف و دیگر روستا‌های لواسان می‌باشد و در مقابل شباهت بسیار زیادی به گویش محلی شهر‌های دماوند، فشم و میگون دارد.
در این روستا خبری از آثار تاریخی و فرهنگی نیست و تنها اثر تاریخی این روستا دو کوچه است که در آن حدود هشت ساختمان ساخته شده از خشت قرار دارند. یک حمام تاریخی در آن منطقه وجود داشت که در سال ۱۳۴۴ مورد تخریب قرار گرفت و حمامی جدید به جای آن ساخته شد. در سال‌های اخیر با وجود حفظ بافت قدیمی روستا، ساخت و ساز‌های زیادی برای ویلا صورت گرفته است.
شغل مردم این منطقه در گذشته کشاورزی به خصوص در زمینه کشت محصولاتی همچون: حبوبات و گندم در مزارع آن روستا بود. همچنین علاوه بر شغل کشاورزی به دامداری نیز مشغول بودند.
لازم به ذکر است مردم این روستا با فروش بسیاری از زمین‌ها و باغات سرسبز به ساکنین تهران، شغل‌هایی مانند کشاورزی و باغداری را از دست دادند. همچنین مردان مسن این روستا به ۱۵ تن می‌رسند و در باغات میوه به شغل باغداری مشغول هستند. اگر به این روستا سفر کنید، سرسبزی‌ها و باغات میوه با درختانی نظیر؛ گیلاس، گردو، سیب، آلبالو و… را خواهید دید. علاوه بر زیبایی‌های دیدنی لواسان، یکی از تفریحاتی که در این روستا می‌توان به آن مشغول شد پیاده‌روی در طبیعت است که روح انسان را سرشار از سرزندگی می‌کند.
انتهای پیام/خ