گنبد مینا؛ بزرگ‌ترین آسمان‌نما در تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ دیدن ستاره‌ها و آسمان از آن دسته از تفریحاتی هست که طرفداران خاص خودش را دارد و اکثراً علاقه‌مند هستند که این تجربه را داشته باشند. گنبد مینا از محبوب‌ترین، مکان‌های دیدنی تهران است که در آن می‌توانید برای ساعتی از هیاهوی شهر دور شوید و به تماشای […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ دیدن ستاره‌ها و آسمان از آن دسته از تفریحاتی هست که طرفداران خاص خودش را دارد و اکثراً علاقه‌مند هستند که این تجربه را داشته باشند.
گنبد مینا از محبوب‌ترین، مکان‌های دیدنی تهران است که در آن می‌توانید برای ساعتی از هیاهوی شهر دور شوید و به تماشای آسمان و ستارگان بپردازید.
گنبد مینا بزرگ‌ترین آسمان‌نمای ایران است که در سال ۱۳۹۳، به‌عنوان یکی از دیدنی‌های تهران افتتاح شد.

در روز‌هایی که آلودگی هوا مانع از دیدن آسمان پاک و لذت بردن از ستاره‌ها می‌شود، غرق شدن در کهکشان‌ها، سیر لابه‌لای ستاره‌ها و سیارات و تماشای صور فلکی نعمتی بزرگ محسوب می‌شود.
آسمان نمای گنبد مینا با سقف گنبدی آبی‌رنگ، به‌عنوان بزرگترین آسمان‌نما یا پلانتاریوم خاورمیانه، با شبیه‌سازی از جهان هستی، کرات و ستارگان و نمایش آن‌ها به‌صورت سه‌بعدی، مقصدی کامل برای این منظور است.
گنبد مینا در تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی شرق، بعد از چهارراه جهان‌کودک، انتهای خیابان شهیدی، پارک آب و آتش قرار دارد.
گفتنی است ایده ساخت گنبد مینا در زمان ساخت پل طبیعت و پارک آب و آتش مطرح و پروژه احداث آن با همکاری شهرداری، هم‌زمان با دیگر پروژه‌های اراضی عباس‌آباد، آغاز شد.

ساخت گنبد مینا از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ زمان برد. آسمان نمای گنبد مینا، آسمان نمایی است که کهکشان راه شیری را به تصویر می‌کشد. ارائه مطالب مفیدی از علوم مختلف نظیر فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و غیره، به نمایش درآوردن مفاهیم علمی و نجوم به‌صورت سه‌بعدی و اجرای برنامه‌های هیجان‌انگیز از جذابیت‌های این مجموعه به‌خصوص برای دانشجویان و دانش‌آموزان به شمار می‌روند.
آسمان نمای گنبد مینا با معماری ایرانی اسلامی، یکی از بزرگ‌ترین آسمان‌نما‌های خاورمیانه با ظرفیت ۱۵۰ نفر است که در زمینی به مساحت ۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع احداث شده است.
آسمان‌نما یا «پلانتوریم» (Planetarium) سالنی است که با به نمایش درآوردن آسمان و سیارات موجود در کهکشان راه شیری، اطلاعات افراد در حوزه نجوم و آسمان شب را ارتقا می‌بخشد؛ به‌طوری که بسیاری آسمان‌نما را یکی از بهترین آموزشگاه‌های جهان در حوزه آموزش اخترشناسی می‌دانند.
آسمان نما‌ها معمولاً به‌شکل گنبدی کروی ساخته و در آن‌ها پروژکتور‌های مخصوصی تعبیه می‌شوند تا آسمان شب به‌خوبی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.
از مشهورترین آسمان‌نما‌های جهان می‌توان به آسمان نمای «پیترهریسون لندن» (Peter Harrison Planetarium)، آسمان نمای ناگویا در چین (Nagoya) و آسمان نمای شهر نیویورک آمریکا اشاره کرد.
در ساخت گنبد مینا و در تمام بخش‌های آن نظیر ورودی سقف و بخش‌های داخلی از معماری اصیل ایرانی (نمادهایی، چون خورشید)، معماری اسلامی و نماد‌هایی از ادبیات ایران مجسمه‌هایی از حکیمان و دانشمندان مطرح ایرانی مانند ابوریحان بیرونی، حکیم جرجانی، ماکت ابزار پرواز عباس ابن فرناس، ماکت پرتاپه‌های ایرانی همچون امید و مصباح، ماهواره ناهید ۲ و آت ست و … استفاده شده است.  
گنبد مینا برخلاف دیگر آسمان‌نما‌ها فقط دارای یک کاربرد نیست؛ این مجموعه همچنین دارای یک رصدخانه برای تشخیص وقوع خسوف و کسوف است.
تلسکوپ‌های متعدد برای رصد آسمان از دیگر امکانات گنبد مینا به شمار می‌آیند؛ علاقه‌مندان در ساعت‌ها و روز‌های مشخصی می‌توانند از این تلسکوپ‌ها استفاده کنند.
انتهای پیام/خ