روستای ییلاقی «هرانده»؛ مقصد گردشگران تهرانی

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ پایتخت ایران، تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در دامنه‌های رشته کوه البرز در نزدیکی خود روستا‌های بسیاری دارد که آب و هوای بسیار دلپذیری را می‌توان در آنجا تجربه کرد. هرانده نام یکی از روستا‌های زیبا، خوش آب‌و‌هوا و ییلاقی تهران است. این روستا […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛ پایتخت ایران، تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در دامنه‌های رشته کوه البرز در نزدیکی خود روستا‌های بسیاری دارد که آب و هوای بسیار دلپذیری را می‌توان در آنجا تجربه کرد.
هرانده نام یکی از روستا‌های زیبا، خوش آب‌و‌هوا و ییلاقی تهران است. این روستا از جاذبه‌های بکر اطراف تهران و از جا‌های دیدنی فیروزکوه محسوب می‌شود.

 روستای هرانده در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شرق شهر تهران قرار دارد. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه به شمار می‌رود و در ۱۹ کیلومتری جنوب آن واقع شده است.
 سفر به هرانده از فیروزکوه حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد، روستای هرانده به‌دلیل طبیعت زیبا و سرسبز و قرار گرفتن غار بورنیک در نزدیکی آن، به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران تبدیل شده است.  

جریان رودخانه نمرود شرایط لازم برای باغ‌داری و کشاورزی در روستای هرانده را مهیا کرده است. برخی دیگر در این روستا به شغل‌های دام‌داری و کارگری مشغول هستند؛ و بخشی نیز در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.
روستای هرانده باغ‌های سیب فراوانی دارد. عمده محصولات این روستا سیب‌زمینی، زردآلو، سیب و گلابی هستند. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می‌شوند. 
گفتنی است آثار تاریخی به جامانده در روستای زیبای هرانده گواه قدمت این منطقه هستند و سابقه طولانی سکونت انسان در آن را نشان می‌دهند. این آثار تاریخی به قرن پنجم و ششم هجری قمری بازمی‌گردند. با گذشت سال‌ها هنوز روستای هرانده بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. زاغه‌های باقی‌مانده از گذشته در بافت قدیمی روستا، از مصالح بومی نظیر لاشه سنگ، گل، کاه‌گل و چوب ساخته شده‌اند و دری با قدمت بیشتر از ۳۰۰ سال در روستا وجود دارد.

همچنین ثبت شده است ارتفاع روستای هرانده از سطح دریا ۱،۷۸۵ متر است. این روستا در دامنه کوه قرار دارد و همین امر سبب آب و هوای عالی و ییلاقی در این روستا شده است. کوهستانی بودن منطقه باعث شده است که آب و هوای روستای هرانده در زمستان سرد و در بهار و تابستان مطبوع باشد. رودخانه خروشان نمرود از میان روستای هرانده می‌گذرد و فضایی خوش آب‌وهوا و مناسب برای پیک‌نیک و تفریحات تابستانی ایجاد می‌کند.  
روستای هرانده در اطراف شهر تهران دارای جاذبه‌های بسیاری است از جمله غار‌های متعدد و رودخانه‌های خروشان و دره‌های زیبا.
دشت بورنیک و مزارع منطقه نیز از زیبایی‌های روستای هرانده به شمار می‌روند.  
مسیر پیاده‌روی بین دو روستای هرانده و خمده یکی از اهداف گردشگری منطقه هرانده است. گردشگران در برنامه سفر یک روزه خود، وارد روستای هرانده شده، به غار بورنیک می‌روند و در انتها، مسیر روستای خمده را پیش می‌گیرند. در این مسیر زیبایی‌های فراوانی همچون درختان چنار، رودخانه و میوه‌های ریز و درشت خودنمایی می‌کنند.
انتهای پیام/خ