آینه‌ورزان؛ روستای ۲هزار ساله‌ تهران

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس؛ روستایی دنج و با صفا در ۶۰ کیلومتری شرق تهران، در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد که نامش «آینه‌ورزان» است.‌ از شهر دماوند که گذر کنید این روستا را که از توابع آب‌سرد است، خواهید دید.‌ ‌ بالای این روستای کوهستانی آبشاری وجود دارد که یکی از دیدنی‌های جذاب آن […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس؛ روستایی دنج و با صفا در ۶۰ کیلومتری شرق تهران، در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد که نامش «آینه‌ورزان» است.‌ از شهر دماوند که گذر کنید این روستا را که از توابع آب‌سرد است، خواهید دید.‌

بالای این روستای کوهستانی آبشاری وجود دارد که یکی از دیدنی‌های جذاب آن به حساب می‌آید.


این روستا بر بلندای کوه واقع گردیده است؛ و قدمت آن به ۲هزار سال می‌رسد. وجود آب همیشه جاری در این روستا سبب رونق کشاورزی و تبدیل شدن آن به منطقه‌ای سرسبز و حاصل‌خیز شده است؛ البته منبت‌کاری، پیشینه دیگر مردم این روستا است.

زبان مردم آیینه‌ورزان تاتی است و بیشتر مردم به این زبان صحبت می‌کنند. در زبان تاتی به آیینه ورزان «عین‌ورزان» می‌گویند.
وجه تسمیه روستای آیینه‌ورزان برمی‌گردد به همین موقعیت جغرافیایی که روستا را همچون آیینه‌ای تصور کرده در برابر روستای «زان».

در قله‌ی روستای آیینه‌ورزان که به زرین کوه یا زرینه کوه شهرت دارد، قلعه‌ای قدیمی به نام قلعه‌ی نوذرشاه قرار دارد. در افسانه‌های محلی میدان نبرد رستم و اسفندیار را دشت پایین این منطقه ذکر کرده‌اند.

«امامزاده‌عبدالله» فرزند «بلافصل جعفر صادق» در این روستا مدفون است و دارای حرم و زیارتگاه است.
‌‌‌
آدرس: مسیر و دسترسی:  برای رسیدن به روستای دنج و سرسبز آیینه‌ورزان باید ۷۰ کیلومتر در جاده تهران – فیروزکوه رانندگی کرد و بعد از گیلاوند روبه‌روی شهر آبسرد به آیینه‌ورزان رسید.
 
انتهای پیام/خ‌